این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های هوش هیجانی بر واکنش به استرس تحصیلی دختران دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استرس از مهم‌ترین علل بیماری‌های جسمانی، روانی و مختل‌کننده عملکرد فرد می‌باشد. یکی از مهارت‌های کنترل‌کننده استرس و عواقب منفی آن، مهارت‌های هوش هیجانی است. پرستار بهداشت جامعه در قالب مربی بهداشت می‌تواند در زمینه بهداشت روانی دانش‌آموزان نقش مشاوره‌ای، آموزشی، حمایتی و ارجاعی خود را ایفا نماید. هدف: تعیین تأثیر برنامه آموزشی هوش هیجانی بر واکنش دختران دبیرستانی به استرس تحصیلی. روش: در این مطالعه تجربی، 100 دانش‌آموز دبیرستان‌های مشهد به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون طی 6 جلسه مورد آموزش مهارت‌های هوش هیجانی قرارگرفتند اما گروه کنترل هیچگونه مداخله‌ای دریافت ننمودند. ابزار پژوهش پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 5/11 و با استفاده از آزمون‌های تی‌زوجی و تی‌مستقل انجام شد. یافته‌ها: تغییرات واکنش فیزیولوژیک به استرس پس از مداخله در هر دو گروه رخ داد؛ به نحوی که میانگین آن در گروه آزمون کاهش و در گروه کنترل افزایش یافت (001/0>P). میانگین نمرات واکنش هیجانی به استرس تحصیلی در هر دو گروه آزمون و کنترل کاهش پیدا کرد؛ ولی نتیجه آزمون تی‌مستقل حاکی از این است دو گروه در مرحله پس از مداخله با یکدیگر متفاوت بودند (001/0>P). میانگین امتیازات واکنش رفتاری (001/0>P) و واکنش شناختی (001/0>P) به استرس در گروه آزمون پس از مداخله کاهش یافته است. همچنین گروه آزمون در مرحله بعد از مداخله، کاهش بیشتری از لحاظ واکنش کلی به استرس تحصیلی نسبت به گروه کنترل داشته است (003/0>P). نتیجه‌گیری: ارایه دروسی با محتوای هوش هیجانی در مدارس می‌تواند برکاهش پیامدهای استرس تحصیلی مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوانان، استرس تحصیلی، هوش هیجانی،

عنوان انگلیسی The effect of teaching emotional intelligence skills on response to educational stress in high school girls
چکیده انگلیسی مقاله Background: Stress is one of the major causes of physical and mental illnesses, which could interfere with individual's functions. Emotional intelligence skill is one of the controlling skills of stress and its negative consequences. Aim: To investigate the effect of teaching emotional intelligence skills on response to educational stress in high school girls. Methods: This experimental study was performed on 100 students of Mashhad high schools, who were randomly assigned in two experimental and control groups. The experimental group received a six-session teaching program on emotional intelligence, while control group received no intervention. Gadzella Student-Life Stress Inventory was used as a study tool. Data were analyzed by SPSS version 11.5 using independent t-test and paired t-test. Results: Both groups experienced changes in physiological response to stress as the mean score of stress decreased in experimental group and increased in control group (P< 0.001). Mean score of emotional intelligence in response to educational stress decreased significantly in both groups, but the independent t-test showed that the experimental group had a significant decline (P< 0.001). Mean scores of behavioral and cognitive responses decreased after intervention in experimental group (P< 0.001). Mean score of Overall response to stress decreased after intervention in experimental group as well (P< 0.003). Conclusion: Offering courses on emotional intelligence in schools can be effective in reducing the consequences of educational stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا امامی مقدم | zahra emamimoghadam
مربی گروه آموزش پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

ملیحه داودی | malihe davoudi
کارشناس ارشد آموزش پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حمیدرضا بهنام vashhani | hamidreza behnam vashhani
evidence based care research centre, instructor of pediatric nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سیدامیر امین یزدی | amir amin yazdi
استادیار روان شناسی رشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_567.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات