این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۸

عنوان فارسی اثرات مکمل آهن دوبار در هفته بر توزیع زمانی توجه در دختران دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فقر آهن شایع‌ترین کمبود غذایی در سراسر دنیاست و مطالعات مشاهده‌ای نشان داده است که کمبود آهن با افت عملکردهای شناختی مرتبط است. هدف: تعیین تأثیر مکمل خوراکی آهن بر توزیع زمانی توجه دختران دبیرستانی روش: در این کارآزمایی بالینی کنترل شده یک‌سوکور، ارزیابی‌های پاراکلینیک روی 200 دانش‌آموز دختر دبیرستانی در استان خراسان شمالی در سال‌های 88-1387 که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای-تصادفی انتخاب شده بودند؛ برای تعیین موارد ممنوعیت مصرف آهن انجام شد. سپس دانش‌آموزان به روش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل توزیع شدند. گروه مداخله برنامه مکمل آهن را به صورت 50 میلی‌گرم دو بار در هفته به مدت 16 هفته دریافت کردند؛ و سپس یافته‌ها در دو گروه مقایسه شد. گردآوری داده‌ها با پرسشنامه دموگرافیک،‌ آزمایش CBC و تست تولوز-پیرون انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و آزمون‌های تی‌مستقل و تی‌زوجی انجام شد. یافته‌ها: نسبت انتخاب‌های کل در نیمه زمانی اول به نیمه دوم زمانی، که نشان‌دهنده توزیع توجه افراد در طول زمان است؛ در گروه مداخله 24/0±75/0 و در گروه کنترل 99/0±90/1 بود (001/0p<). این نشان‌دهنده آن است که عملکرد توجهی گروه کنترل در طول اجرای آزمون، به شکل معنی‌داری نسبت به گروه مداخله کاهش یافته است. نتیجه‌گیری: دریافت مکمل خوراکی آهن به میزان 50 میلی‌گرم دو بار در هفته به مدت 16 هفته در دختران دبیرستانی تأثیر مثبتی بر نمره توجه و توزیع زمانی عملکرد توجهی یا توجه مداوم دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آهن، ‌ توجه، ‌ مکمل خوراکی، ‌ توجه مداوم،

عنوان انگلیسی Effect of twice-weekly iron supplementation on attention of female high school students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Achieving quality care is an important issue which is often paied attention to in providing nursing care. It seems that communication skills can affect the quality of care. Aim: This study investigated the effect of training the communication skills on the quality of nursing care in patients. Methods: The study was a pretest/posttest experimental design with control group. 60 nurses working in Qhaem and Emamreza hospitals were selected using stratified sampling and then randomly allocated to one of the two groups. In addition, three patients per each nurse were selected using convenience sampling before and also one, two and three weeks after the intervention. The intervention included communication skills training workshop which was held for eight hours over two days in 2012. Data collection tools included demographic data sheet, Quality Patient Care Scale (QUALPAC) and communication skills Check list. The data were analyzed by SPSS software version 16 using t student test, Mann-Whitney, Wilcoxon and ANOVA tests. Results: The mean score for overall quality of care in communication skills training group was significantly higher at the 2nd, 3rd, and 4th weeks after the intervention compared with the control group (p< 0/001). This increase was not similar in different dimensions of quality care. It was 50.8% in the individual psychosocial, 63.8% in the group psychosocial, 54.4% in the relationship, 50/6% the physical, 41% in the general and 98% in the professional dimension. In both intervention and control group, the mean score for overall quality of care significantly decreased at the 2nd, 3rd, and 4th weeks after the intervention compared with preintervention period (p< 0/001). Conclusion: As communication skill training is an effective method to improve the quality of care, it is suggested that managers and staff should consider it to improve the quality of patients' care.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکرم رضاییان | akram rezaeian
مربی گروه آموزش کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سید رضا مظلوم | reza mazloum
دانشجوی دکترای پرستاری تخصصی، عضو هیأت علمی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_670.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات