این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۴۷-۵۵

عنوان فارسی تأثیر رفتاردرمانی شناختی بر نشانه‌های افسردگی و اضطراب بیماران دچار سکته قلبی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب و افسردگی از عوامل زمینه‌ساز و پی­آیند بیماری سکته قلبی می‌باشد. برطرف شدن افسردگی و اضطراب این بیماران گام مهمی به منظور کاهش سکته مجدد و ارتقای کیفیت زندگی می‌باشد هدف: تعیین تاثیر رفتاردرمانی شناختی بر اضطراب و افسردگی بیماران دچار سکته قلبی روش: این مطالعه تجربی، شامل 30 بیمار بستری در بخش سی‌سی‌یو بود که به روش تصادفی به دو گروه 15 نفری شاهد و آزمون تقسیم شدند. گروه آزمون ده جلسه مداخله رفتاردرمانی شناختی به صورت انفرادی دریافت کردند و گروه شاهد تحت مداخله‌ای قرار نگرفت. برای هر دو گروه قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه نشانه‌های اختلال روانی SCL-90 که افسردگی و اضطراب را نیز می‌سنجد، تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط آزمون‌های مجذورکای، مان‌ویتنی، تی‌مستقل و تی‌زوج انجام شد. یافته‌ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده در این مطالعه 73/6±69/55 سال بود که 60% آنان را زنان تشکیل دادند. در مقایسه میانگین نمره افسردگی و اضطراب بین دو گروه قبل از درمان تفاوت دیده نشد؛ اما طبق آزمون آماری تی میانگین نمره افسردگی پس از مداخله در گروه شاهد (38/0±2/1) بیشتر از گروه درمان (33/0±7/0) بود (003/0p<). همچنین میانگین نمره اضطراب در گروه شاهد پس از مداخله (0.27±1.09) افزایش معنی داری نسبت به گروه آزمون (0.27±0.63) داشته است (001/0p<). گروه دریافت کننده رفتاردرمانی شناختی نشانه‌های اضطراب و افسردگی کمتری داشتند. نتیجه‌گیری: مداخلات رفتاردرمانی شناختی به صورت انفرادی بر اضطراب و افسردگی بیماران سکته قلبی موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتاردرمانی شناختی، اضطراب، افسردگی، سکته قلبی،

عنوان انگلیسی The effect of cognitive behavioral therapy on depression and anxiety in patients with myocardial infarction
چکیده انگلیسی مقاله Background: Anxiety and depression are both predisposing and consequent factor in patients with myocardial infarction (MI). Thus relief of anxiety and depression has an important role in reducing possibility of further MI and also quality of life promotion. Aim: The aim of the current study was to determine the effect of cognitive behavioral therapy (CBT) on the anxiety and depression in patients with MI. Methods: In this experimental study 30 patients, hospitalized in the CCU ward were randomly allocated into control (15) and experimental group (15). Subjects in experimental group underwent ten sessions of CBT interventions individually while the control group did not received any intervention. SCL-90 questionnaire which measures both depression and anxiety was completed for both groups in Pre-and post-intervention phases. Data analyzed using statistical tests of Chi-square, Mann-Whitney, and independent T-Test and paired T-Test. Results: The mean age of participants was 55.69 ± 6.73 years of which 60% were women. The mean scores of depression and anxiety were not significantly different between two groups before treatment (p> 0.05). But t-test showed that mean depression score after intervention in the control group (1.2 ± 0.38) was significantly higher than the treatment group (0.7 ± 0.33). Similarly, the mean anxiety score in the control group (1.09 ± 0.27) was significantly higher than the experimental group (0.63 ±0.27). The subjects who received CBT had fewer depression and anxiety symptoms. Conclusion: Individual CBT intervention was effective in decreasing the anxiety and depression of MI patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه شجاع الدینی | farzaneh shojaaddin
msc in psychology tehran payam noor university, tehran, iran
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

مجید کاظمی | majid kazemi
assistant professor in nursing, school of nursing and midwifery, rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
استادیار گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

احمد علی پور | ahmad alipour
professor in psychology, payame noor university, tehran, iran
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محمد اورکی | mohammad oraki
assistant professor in psychology, payame noor university, tehran, iran
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_463.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات