این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
Evidence Based Care
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۷۵-۸۳
عنوان فارسی
تأثیر آموزش روشهای مقابلهای بر کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با همودیالیز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بیماران تحت درمان با همودیالیز که بتوانند به شکل مناسب از روشهای مقابلهای استفاده کنند مداخلات درمانی را بهتر میپذیرند و احتمالاً به سطح بالاتری از کیفیت زندگی دست مییابند. هدف: تعیین تأثیر آموزش روشهای مقابلهای (مشکلمدار، هیجانمدار) بر کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با همودیالیز روش: این پژوهش یک مطالعه شبهتجربی بود که در آن، 38 بیمار تحت همودیالیز مشارکت داشتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه کیفیت زندگی Sf36 و پرسشنامه شیوههای مقابلهای جالویس و لازاروس بود. ابتدا کیفیت زندگی و شیوههای مقابلهای بیماران مذکور سنجیده شد و سپس شیوههای مقابلهای آموزش داده شد. در آخر، مجدداً پرسشنامههای مربوط به کیفیت زندگی و شیوههای مقابلهای تکمیل گردید. نتایج با استفاده از آزمونهای تیزوجی، آنالیز واریانس یکطرفه و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: بیشتر افراد تحت مطالعه زن، متأهل، با میانگین و انحراف معیار سنی 50/20±42/51 سال بود. نمره کیفیت زندگی بیماران قبل از آموزش 35/19±03/89 و بعد از آموزش 16±89/98 بدست آمد. آموزش شیوههای مقابلهای توانست به میزان 85/9 نمره کیفیت زندگی این بیماران را ارتقاء دهد. آزمون تیزوجی اختلاف معناداری بین نمره قبل و بعد کیفیت زندگی نشان داد (001/0p<). نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد آموزش به بیماران تحت همودیالیز، از میزان روش مقابلهای هیجانمدار میکاهد؛ در عوض، باعث ارتقای استفاده از روش مشکلمدار شده است و این تغییر شیوه سازگاری، کیفیت زندگی این بیماران را ارتقاء داده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همودیالیز، کیفیت زندگی، آموزش به بیمار، شیوههای مقابلهای،
عنوان انگلیسی
The effect of coping strategies training on hemodialysis patients' quality of life
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The hemodialysis patients, who are able to make better use of adaptive techniques, accept the treatment easier and will have a higher quality of life. Aim: The aim of this study was to measure the effect of training of coping methods (problem-focused and emotion-focused) on quality of life in hemodialysis patients. Methods: This was a one-group before- after quasi-experimental design, in which 38 hemodialysis patients admitted at the Ali ebn Abi Talib Hospital in Rafsanjan 2010, were included. Quality of life questionnaire (SF36) and Lazarus Jalowiece Coping Style Questionnaire were used to measure the patients' quality of life and coping styles before intervention. Coping strategies were then trained and quality of life and coping styles were measured again after intervention. Data analysis was performed with SPSS Software Version 18 using paired t-test, ANOVA and Fisher's exact test. Results: Most of the subjects were female, married, with a mean (SD) age of 51.42 ± 20/50 years. The mean score of quality of life was 89.03±19.35 before versus 98.89±16 after intervention. The mean score of quality of life was increased 9.85 after training compared to the baseline. Paired t-test showed significant difference between the scores of quality of life before and after intervention (p< 0.0001). Conclusion: The results indicated that coping methods training can promote the use of problem-based instead of emotion-focused coping strategies, which intern could enhance patients' quality of life.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا فاتحی | zahra fatehi
ms in medical education, rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
علی راوری | ali ravari
assistant professor in nursing, school of nursing amp;amp; midwifery, occupational enviroment research center, rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
استادیار گروه پرستاری، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
علی خدادادی | ali khodadadi
ms in nursing, faculty member, school of nursing amp;amp; midwifery, rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
مربی دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
شهین حیدری | shahin hydari
phd nursing student, , kerman university of medical sciences school of nursing amp;amp; midwifery, rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری رازی کرمان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ebcj.mums.ac.ir/article_485.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات