این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
Evidence Based Care
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۲۳-۳۲
عنوان فارسی
تأثیر یک برنامه حمایتی طراحی شده بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: چالش هایی که بوسیله مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی تجربه می شود متعدد و مداومند .این چالشها بر سلامت روان آنها تأثیر میگذارد. هدف: تعیین تأثیر برنامه حمایتی طراحی شده بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی. روش: در این مطالعه شبهتجربی 60 مادر در دو گروه آزمون (30 نفر) و شاهد (30 نفر) از دو مرکز توانبخشی مستقل با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب و بررسی شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه دموگرافیک و سلامت روان GHQ-12 بود. برنامه حمایتی طراحی شده، در سه مرحله بررسی و شناخت، حمایت و ارزشیابی اجرا شد. دادهها توسط آزمونهای مجذورکای و تیمستقل و زوجی و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: آزمون مجذورکای بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک اختلاف معنیداری را نشان نداد. آزمون تیمستقل نشان داد که بین میانگین نمره سلامت روان در دو گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله، اختلاف معنیداری وجود دارد (001/0p<). نتایج تیزوجی نیز اختلاف معنیداری در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله نشان داد (001/0p<)، ولی این اختلاف در گروه شاهد معنیدار نبود. نتیجهگیری: برنامه حمایتی طراحی شده روش مؤثری در ارتقای سلامت روان مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی است. بنابراین پیشنهاد میشود در ارتقای سلامت روان مادران کودکان فلج مغزی بکار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه حمایتی، سلامت روان، کودک، فلج مغزی، مادر،
عنوان انگلیسی
The Effect of a supportive program on mental health of mothers of children with cerebral palsy
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The challenges experienced by mothers of children with cerebral palsy usually are multiple and ongoing. These challenges affect the mental health of mothers. Thus they need to be supported with supportive programs. Aim: This study was carried out to determine the effect of a designed- supportive program on mental health of mothers who have children with cerebral palsy. Method: In this quasi-experimental study 60 mothers who had children with cerebral palsy were firstly selected by convenience sampling method and then allocated to two groups of experimental (n=30) and control (n=30). Data collection tools included the demographic and General Health Questionnaires (GHQ-12). Designed supportive program was implemented for experimental group through three steps including assessment of needs, giving support and evaluation. Data were analyzed with SPSS software Version 16 using Chi-square, t student and paired t-test. Results: Chi-square showed no significant difference in terms of demographic variables between two groups. Independent t-test showed that there is a significant difference between two groups in relation to mean scores of mental health after intervention (P< 0.001). Based on Paired t-test there was a significant difference between mean scores of mental health before and after intervention in experimental group (P< 0.001), but this difference was not seen in control group. Conclusion According to the findings, applying a designed- supportive program could affect positively the mental health status of the mothers who had children with cerebral palsy. So it is suggested that designed- supportive programs to be applied as an effective method to promote mental health of mothers of children with cerebral palsy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
program, Mental health, mother, child, Cerebral palsy
نویسندگان مقاله
علی محمد پروینیان نسب | ali mohammad parvinian
student of pediatric nursing, department of nursing, tarbiat modarres university, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری کودکان، گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سیما محمدخان کرمانشاهی | sima mohammad khan kermanshahi
assistant professor in nursing, department of nursing, faculty of medicine, tarbiat modares university, tehran, iran
استادیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فیروزه ساجدی | firoozeh sajedi
assistant professor, rehabilitation research center of pediatric neurology, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشیار مرکزتحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://ebcj.mums.ac.ir/article_407.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات