این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۶۷-۸۴

عنوان فارسی مفهوم "پرستاری" در تئوری‌های کل نگر: یک مرور یکپارچه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بررسی اولیه نظریه­های کل­نگر پرستاری نشان می‌دهد که علی­رغم تعریف مشترک از کل­نگری، تبیین مشترکی در مورد پرستاری با رویکرد کل­نگر وجود ندارد. هدف:تحلیل مفهوم پرستاری در تئوریهای شناخته شده کل­نگر (راجرز، واتسون، مارگارت نیومن). روش: مطالعه حاضر یک تحلیل مفهومی به روش مرور تلفیقی است که طی مراحل شناسایی مشکل، ارزیابی و آنالیز داده­ها شکل گرفت. متون مورد استفاده برای جمع آوری داده ها شامل 4 کتاب از 3 نظریه­پرداز و 8 مقاله مرتبط با آنهاست، مقالات با استفاده از جستجو در پایگاه­های اطلاعاتی SCOPUS، MEDLINE به‌دست آمد. یافته ها: در طی آنالیز داده­ها، پرستاری کل­نگر، یک فرایند ارتباط دوجانبه انسان با انسان است که در آن پرستار با حضور قلبی، هدفمند و هوشیارانه، در فرایند مراقبت از مددجو، به عنوان یک کل واحد -که قابل احترام بوده و در تعامل با میدان محیطی غیر قابل کاهش خویش است- مشارکت می­کند. لازمه این حضور، توانمندسازی فردی و قصدمندی پرستار و تلاش برای جلب اعتماد مددجوست و پیامد آن، ارتقای احساس کلی خوب بودن برای هردو طرف، حفظ، ارتقا و صیانت از کرامت و شأن انسانی است. نتیجه گیری: پرستاری کل­نگر، یک فرایند دوجانبه مشارکتی روبه جلو است. اگرچه اساس تفکرات نظریه پردازان در مورد کل­نگری مشترک است، هرکدام به جنبه­های ویژه­ای از کاربرد آن نگریسته‌اند و تحلیل مفهوم در تئوریها یک تعریف نظری تلفیق شده حاوی ویژگی­های پرستاری کل­نگر و ضروریات لازم برای به‌کارگیری آن و نقش اختصاصی هریک از افراد مشارکت کننده در ارتباط مراقبتی فراهم می نماید که می­تواند به روشن شدن و اندازه­گیری مفهوم و در نتیجه به‌کارگیری آن در عرصه بالین کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Concept of Nursing in Holistic Theories: An Integrative Review
چکیده انگلیسی مقاله Background: The initial review of the holistic nursing theories showed that while most definitions of holism share the same attributes, its application to nursing practice has led to much discourse. Aim: This review therefore was carried out to analyze the concept of nursing in three known holistic theories including Rogers, Watson, and Margaret Newman. Method: This concept analysis of nursing in the holistic theories was conducted based on Broom methodology of integrative review. Different stages of review included problem identification, literature search, data evaluation, data analysis, conclusion drawing and verification. The literature was consisted of four books from three known theorists, and eight relevant articles. They retrieved from English data bases including SCOPUS and MEDLINE. Results: The results of nursing concept analysis in holistic theories showed that holistic nursing is a process of mutual relationship of human to human in which the nurse participates in a heart-centered, purposeful and conscious presence, caring of the client as an irreducible, respectful whole, in mutual relation with environment. This requires individual empowerment and intentionality of the nurse as well as client’s trust. to the consequence of this relationship is a feeling of well being for both partners and protection, enhancement, and preservation of human dignity. Conclusion: Through the process of concept analysis in this study we conclude that holistic nursing is a mutual evolving participative process. Although the basis of these holistic theorists’ thoughts of holism is similar, but each theorist has viewed a special aspect of its application. The analysis of nursing concept gives us a theoretical integrative definition consists of the attributes and the requirements of its application and the exact role of each partners in the caring relationship process that can help to clarify, measure and use this concept in clinical practice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید عاقبتی | nahid aghebati
phd candidate of nursing, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشجوی دکترای پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عیسی محمدی | eesa mohammadi
associated professor, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فضل الله احمدی | fazlollah ahmadi
professor, tarbiat modares university, tehran, iran
استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_402.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات