این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
Evidence Based Care
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۴
عنوان فارسی
تأثیر یادگیری رفتارهای دلبستگی بر میزان اضطراب و دلبستگی مادر با جنین در مادران نخست باردار
چکیده فارسی مقاله
زمینه: وجود اضطراب به شکلهای مختلف در زنان باردار، به ویژه در زنان نخستباردار که آمادگی لازم رابرای مادر شدن ندارند، مشکلاتی را ایجاد میکند. بنابراین بهبود وضعیت سلامت روانی و کاهش اضطراب آنها اهمیت بسزایی دارد. هدف:. تعیین تاثیر یادگیری رفتارهای دلبستگی برمیزان اضطراب و دلبستگی مادر با جنین درمادران نخست باردار مراجعهکننده به مراکز منتخب بارداری شهرشیراز در سال 1389. روش: در این کارآزمایی بالینی 84 خانم باردار شکم اول به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. برای گروه آزمون علاوه بر مراقبتهای معمول بارداری، چهار جلسه 90 دقیقهای کلاسهای یادگیری رفتارهای دلبستگی برگزار شد. گروه شاهد فقط مراقبتهای معمول بارداری رادریافت نمودند. نمره دلبستگی مادر با جنین و اضطراب، قبل از مداخله و همچنین در پایان 1 ماه مداخله در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه دلبستگی مادر و جنین کرانلی (MFAS) و پرسشنامهی استاندارد شده اضطراب اسپیلبرگر (Spielberger State-Trait Inventory) سنجیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 17 و آزمونهای آماری تی مستقل و تی زوجی صورت گرفت. یافتهها: میانگین نمره اضطراب و دلبستگی قبل از مداخله در دو گروه ،اختلاف آماری معنی داری نداشت (به ترتیب 590/0 P=،544/0= P) ولی میانگین نمره اضطراب ودلبستگی در بعد از مداخله در دو گروه اختلاف آماری معنیداری را نشان داد (به ترتیب003/0P=،0001/ 0>p). نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان میدهد که یادگیری رفتارهای دلبستگی موجب افزایش میزان دلبستگی مادر با جنین گردید که به نوبه خود موجب کاهش اضطراب مادر باردار شده است. گنجاندن این آموزشها در مراقبتهای در آموزشهای دوران بارداری توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری رفتارهای دلبستگی، دلبستگی مادر با جنین، اضطراب مادر،
عنوان انگلیسی
Effect of learning attachment behaviors on anxiety and maternal fetal attachment in first pregnant women
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Anxiety with different shapes induces some complications in women in their first pregnancy. Reducing anxiety level can promote maternal-fetal health. Aim: to examine the effect of learning the “attachment behaviors” on the anxiety level and “maternal fetal attachment” in first pregnant women referring to Shiraz obstetric clinics in 2010 Methods: In this randomized control trial 84 pregnant women were allocated in two groups randomly. Experimental group received routine pregnancy care in addition to four 90- minutes’ sessions on the attachment behaviors during one month of intervention period. The control group received usual pregnancy services. Anxiety and maternal fetal attachment were measured before and after intervention in two groups. Data were collected using Spielberger's State Anxiety Inventory and maternal fetal attachment scale Cranley. Data were analyzed with SPSS software (v.11.5), using statistical tests including Chi square, pair T test, and T test. P value less than 0.05 considered statistically significant. Results: women in the case group experienced significantly less anxiety and more maternal fetal attachment after learning attachment behaviors (p=0.003, p< 0.001). No significant changes were found in the control group. Conclusion: educating the attachment behaviors can increase maternal fetal attachment and reduce women’s anxiety in their first pregnancy. It could be suggested to include teaching this subject in to pregnancy health care services.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه اکبرزاده | marzieh akbarzadeh
مربی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی فارس، شیراز، ایران
منیره طوسی | monireh toosi
دکترای آمار حیاتی، دانشیار گروه آمار، دانشگاه علوم پزشکی فارس، شیراز، ایران
نجف زارع | najaf zare
دکترای آمار حیاتی، دانشیار گروه آمار، دانشگاه علوم پزشکی فارس، شیراز، ایران
فرخنده شریف | farkhondeh sharif
دکترای روان پرستاری، استاد گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی فارس، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://ebcj.mums.ac.ir/article_3762.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات