این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Evidence Based Care، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۹۱-۱۰۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر راهبردهای مقابله ای دانشجویان پرستاری در موقعیت های استرس زای کارآموزی
چکیده فارسی مقاله زمینه: ارتباط، رکن اصلی درمراقبت از بیمار است. مطالعات زیادی تأثیر استرس های دوران تحصیل در دانشجویان گروه پزشکی را بر کیفیت مراقبت آنان در زمان تحصیل و حتی پس از آن ، نشان می دهند. از مهمترین عوامل استرس­زا می­توان به ضعف مهارت­های ارتباطات بین فردی اشاره کرد هدف: تعیین تأثیر آموزش مهارت­های ارتباطی، بر راهبردهای مقابله­ای دانشجویان پرستاری، در موقعیت­های استرس­زای کارآموزی. روش:در این مطالعه نیمه تجربی، 56 دانشجوی پرستاری ترم­های 4 تا 8، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال تحصیلی 88- 89، به‌طور تصادفی در دو گروه مداخله (26 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. در گروه مداخله، کارگاه آموزشی مهارتهای ارتباطی با توجه به موقعیتهای کارآموزی دانشجویان، در دو مرحله، به فاصله دو هفته، به‌مدت 10 ساعت، به روش ایفای نقش، برگزار شد. راهبردهای مقابله­ای دانشجویان در هر دو گروه، قبل و بعد از مداخله، با پرسشنامه راههای مقابله­ای لازاروس- فولکمن اندازه گیری و. سپس داده­ها با استفاده از نرم افزار (SPSS) ویرایش 5/11 و آزمون­های تی، من ویتنی و کای دو تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: مقابله مسأله مدار در گروه مداخله به میزان 5/13 درصد افزایش یافته که آزمون تی مستقل این تفاوت را بین دوگروه دو گروه بعد از مداخله، معنی­دار نشان داد (0001/0P=). نمره کلی مقابله هیجان مدار در هر دو گروه، کاهش یافته و تفاوت معنی­داری بعد از مداخله دیده نشد. از میان راهبردهای هیجان مدار، تنها مقابله گریز- اجتناب، تفاوت معنی­داری را بین دو گروه نشان داد که در گروه مداخله میزان به‌کارگیری آن کاهش یافته بود(043/0 P=). نتیجه­گیری: آموزش مهارتهای ارتباطی به دانشجویان پرستاری، می­تواند باعث بهبود راهبردهای مقابله­ای از طریق افزایش به‌کارگیری مقابله مسأله مدار گردد،. پیشنهاد می‌شود دوره­های آموزشی مهارت­های ارتباطی برای دانشجویان پرستاری قبل از شروع کارآموزی برگزار گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of communication skills education on nursing students’ coping strategies in stressful situations of clinical courses
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Hindering factors of clinical education is stress. Which is also health- threatening for students, Interpersonal communication skills is one of the most important stress- inducing factors. Due to mutual interaction between stress and communication skills, and importance of stress- management in clinical education courses, it is necessary to intervene properly. So, this study aimed to study the effect of communication skills education on nursing students’ coping strategies in stressful situations of clinical courses. Materials and Methods: In this experimental study, 56 students’ 3th and 4th year nursing, classified randomly in test (26) and control (30) group. Communication skills workshop was held for test group according to their own clinical course by using Role- Play method. The workshop was a two- step 10 hour course, by one week interval. Coping strategies was measured by Lazarus- Folkman questionnaire (The ways of coping scales (revised)), before and 4 week after intervention and analyzed statistically by SPSS 11.5 using T-Test, Man Whitney U- test and Chi- square. Findings: Problem-focused coping was increased in test group by 13.5 %, there was a significant difference between two groups after intervention (p=0/000). Total score of Emotional- focused coping was decreased in both groups and showed no significant difference (p> 0/005). The only significant difference in both groups was related to Escape- Avoidance strategy (p=0/043), which increased 3 times more in test group in comparison with control group. Conclusion: Teaching communication skills, can improve coping strategies in nursing students by increasing their application of Problem- focused methods. It is recommended; teach these skills before their clinical education courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید واقعی | saeed vaghee
مربی، عضو هیأت علمی گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

ام البنین میرزایی | omolbanin mirzaie
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری گرایش بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مرتضی مدرس غروی | morteza modarres gharavi
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سعید ابراهیم زاده | saeed ebrahimzadeh
کارشناسی ارشد آمار زیستی، عضو هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://ebcj.mums.ac.ir/article_3767.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی اصیل کمی و کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات