این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پایش، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی دانش، نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه اول
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آگاهی از میزان شناخت و نگرش دانش آموزان به محیط زیست، زمینه تأثیرگذاری بر عملکرد آنها را فراهم می سازد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت دانش، نگرش و رفتارهای مسئولانه زیست محیطی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر ایلام در سال 1395 انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی330 دانش آموز در سه پایه تحصیلی متوسطه اول انتخاب و وارد مطالعه شدند. نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. همچنین از چک لیست برای ارزیابی وضعیت زیست محیطی مدرسه استفاده شد که توسط محقق تکمیل گردید. داده‌ها با به کارگیری شاخص ‌های آماری توصیفی و آمار استنباطی (شامل آزمون­های آماری کای دو، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات آگاهی 8/2±3/10، نگرش 1/11±6/73 و رفتار 8/14±9/45 محاسبه شد. نتایج همبستگی آگاهی - نگرش، و نگرش - رفتار معنی بود. نتایج تحلیل رگرسیونی به منظور پیش بینی رفتار نشان دهنده پیش بینی کنندگی متغیرهای نگرش (0/001P=)، درآمد (0/33P=) و پایه تحصیلی (0/28P=) بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معنی دار بین دانش- نگرش، و نگرش- رفتار، نیاز ضروری به آموزش مسائل زیست محیطی به دانش آموزان به عنوان آینده سازان فردا احساس می شود. بدیهی است با ارتقای فرهنگ زیست محیطی این دانش آموزان می توان به اهتمام جدی نسل آینده در حفاظت و پاسداری محیط زیست امیدوار بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، نگرش، رفتار، محیط زیست، دانش آموز

عنوان انگلیسی Knowledge, attitude, and responsible environmental behaviors among female secondary school students
چکیده انگلیسی مقاله Objective (s): The present study aimed to investigate on knowledge, attitudes and responsible environmental behaviors among female secondary school students Methods: This was a descriptive study of a sample of students in Ilam in 2016. Students were selected using cluster sampling and entered into the study at all three grades of secondary school. Data was collected by a self-designed questionnaire. The environmental status of school was also assessed by the observations. Data were analyzed by using descriptive and inferential statistics (including chi-square, Pearson correlation coefficient, and regression). Results: In all 330 female students were entered into the study. The mean scores were 10.3 ± 2.8, 73.6 ± 11.1 and 45.9± 14.8 for knowledge, attitude, and behavior respectively. There was a significant correlation between knowledge-attitude, and attitude-environmental behaviors. The results of regression analysis showed that attitude (P < 0.001), income (P = 0.033) and school grade (P = 0.028) were associated with environmental behavior. Conclusion: The findings indicated that attitude and students' social class are important factors in responsible environmental behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, Behavior, Environment, Student

نویسندگان مقاله مهدیه اسدی | Mahdieh Asadi


محمد مهدی نقی زاده | Mohammad Mehdi Naghizadeh


سجاد مظلومی | Sajad Mazloomi


زینب غضنفری | Zeinab Ghazanfari
Psychosocial Injuries Research Center, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran



نشانی اینترنتی http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-245&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/129/article-129-1064964.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات