این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
بهداشت و ایمنی کار
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۵-۲۸
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بین صدای ترافیک هوایی و آزردگی ناشی از آن در جامعهی جنوب غربی شهر تهران، ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آلودگی صوتی در مناطق شهری به عنوان یک مشکل بزرگ شناخته شده و از آنجا که آسیبهای شنوایی نگرانی اصلی در خصوص مواجهه با صدا محسوب می شود، سایر اثرات فیزیکی و روانی نباید مورد غفلت واقع شوند. آزردگی ناشی از صدا و به دنبال آن تجربه عوارضی مانند خستگی و کاهش تمرکز، احتمال بروز خطاهای انسانی و گاهاً حوادث جبران ناپذیر شغلی را افزایش می دهد که این موضوع اهمیت میزان تراز مواجهه با صدا از یک طرف از نقطه نظر بهداشت و سلامت جامعه و از طرف دیگر از نقطه نظر ایمنی محیط کار را روشن و واضح می سازد. روش کار: در این مطالعه برای بررسی میزان آزردگی ناشی از صدای حمل و نقل هوایی یک مطالعه مقطعی در سال 1394 انجام گرفت. بدین منظور یک نمونه 200 نفری از جامعهی ساکنین و شاغلین غیرصنعتی در معرض صدا در جنوب غربی تهران در چهار محدودهی مورد مطالعه انتخاب شد. سپس اقدام به توزیع، تکمیل و جمع آوری پرسشنامههای مقیاس میزان آزردگی افراد (توصیه شده بر اساس سازمان بین المللی استاندارد (ISO) به شماره ISO 15666-2003) و قابلیت دیدن منابع هوایی، میزان درک صدا و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک به صورت خودگزارش دهی در این مناطق شد، سپس برای برآورد صدای ترافیک هوایی، دادههای حاصل از مدل INM (مدل یکپارچه صدا) و مشخصات طول و عرض جغرافیایی نمونههای مورد سنجش که توسط سامانهی موقعیت یابی جهانی (GPS) ثبت شده بود به نرم افزار GIS داده شد تا اطلاعات برآوردی از صدای ترافیک هوایی بهدست آید. یافته ها: در این مطالعه مشاهده شد که تراز معادل صدای کل منطقه در طول شب و تراز متوسط روز تنها در محدودهی سی متری جی و تراز متوسط شبانه در همهی محدودهها بهجز دوراهی قپان فراتر از حد مجاز و بیشترین درصد افراد با آزردگی بالا مربوط به میزان آزردگی شب میباشد. از طرفی ارتباط تراز متوسط روز(DL) با میزان آزردگی روز (P=0/01 , R=0/142)، ارتباط تراز متوسط شبانه(NL) با میزان آزردگی شب (P=0/004 , R=0/334) و ارتباط تراز متوسط شب و روز (DNL) با میزان آزردگی شبانه روز (P=0/000 , R=0/235)، بهدست آمد. نتیجه گیری: با اعمال کنترلهای مدیریتی در خصوص کاهش تعداد پروازهای شبانه یا اقدامات مهندسی مانند بهبود شرایط ساختمان سازی در جهت کاهش دریافت میزان صدا توسط افراد در معرض، میتوان تاثیر بهسزایی در بهبود شرایط آلودگی صوتی هوایی و میزان آزردگی افراد در این منطقه ایجاد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صدای ترافیک هوایی، آزردگی صوتی، مدل INM (مدل صدای یکپارچه)
عنوان انگلیسی
The relationship between air traffic noise and its induced annoyance in the southwest area in Tehran - Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Noise pollution in urban areas has been recognized as a major problem. Since hearing damages are the main concern of noise exposure, other physical and psychological effects should not be ignored. Noise-induced annoyance and consequently its side-effects, such as fatigue and loss of concentration, would increase the probability of human errors occurrence and occasionally irreversible occupational accidents. This matter show the importance of noise exposure level from the standpoint of both community health and workplace safety. Material and Method: This cross-sectional study was conducted to investigate the annoyance caused by air transportation noise in tehran, 2014. In this sense, a sample of 200 individuals were selected from residential and nonindustrial noise-exposed population in four southwest regions in Tehran. Following, the study questionnaires including annoyance (Recommended based on ISO 15666-2003), visibility of airplane, noise perception, and demographic variables were distributed and completed by the participants. Data obtained from Integrated Noise Model (INM) and geographic coordinates of measurement stations, recorded by Glopal Positioning System (GPS), were entered into the GIS software in order to estimate air traffic noise. Result: The present study showed that the equivalent sound level of all regions during night, the day average sound level only in the Simetry Jey area, and the average night noise level in all regions except Dorahi Ghopan were more than the acceptable level; and the most precentage of people with high annoyance was belonged to night annoyance rate. On the other hand, the correlation between day level (DL) and day annoyance rate (P=0.01, R=0.142), night level and night annoyance rate (P=0.004, R=0.334), and Day-Night Average Sound Level (DNL) and the day-night annoyance rate (P< 0.0001, R=0.235) were obtained statistically significant. Conclusion: Adopting management srategies for reduction of number of night flights or engineering measures such as improving construction to decrease the rate of receiving noise by exposed people can have a positive considerable effect on declining noise pollution and individuals’ annoyance rate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Air Traffic Noise, Integrated Noise Model, Noise Annoyance
نویسندگان مقاله
ارسلان یوسف زاده | arsalan yousefzadeh
m.sc., department of occupational health engineering, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
پروین نصیری | parvin nassiri
professor, department of occupational health engineering, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
عباس رحیمی فروشانی | abbas rahimi foroushani
professor, department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات