این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
بهداشت و ایمنی کار
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
مدل سازی پارامتر های سرعت و عرض تایر اتومبیل به منظور پیش بینی کاهش انتشار آلودگی صدای اتومبیل
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رانندگی ایمن مستلزم توانایی راننده برای دریافت پیام ها از محیط و تطابق با آنهاست. مهمترین اثر آلودگی صوتی بر روی سیستم شنوایی و گوش انسان است. اختلالات در سیستم شنوایی میتواند اثرات جانبی مضری را برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد. با کاهش این آلودگی در شهرهای بزرگ میتوان کیفیت زندگی را، که یکی از بزرگترین اهداف است، به مقدار چشمگیری افزایش داد. از این رو در این تحقیق تایر اتومبیل به عنوان یکی از منابع آلودگی صوتی عنوان می گردد و نتایج این تحقیق می تواند در کاهش آلودگی صوتی مورد توجه قرار گیرد. روش کار: جهت اندازه گیری صدای وسایل نقلیه در حال حرکت چند وسیله نقلیه با عرض های متفاوت تایر انتخاب گردید و در زمان حرکت آنها تراز صدا با استفاده از روش عبور (SPB) بر اساس استاندارد ISO 11819-1 اندازه گیری شد. با استفاده از اندازه گیری تراز صدا با دستگاه برای وسایل نقلیه در حال حرکت و در نظر گرفتن تایرهای مورد نظر، اندازهگیری و مدل ریاضی تراز صدا بر اساس اطلاعات بهدست آمده با استفاده از برنامه SPSS و پارامترهای تایرهای وسیله نقلیه انجام شد. یافته ها: در مطالعه ی صورت گرفته مشخص شد که مشخصات سرعت وسیله نقلیه و تایر بر روی تراز صدای ایجادشده از حرکت تایر بر روی روسازی تأثیرگذار است. سرعت متوسط خودروها میتواند در آلودگی صوتی نقش مهمی ایفا کند. با افزایش سرعت، چرخش لاستیک خودرو بر روی آسفالت افزایش مییابد که این یکی از عوامل شناخته شده در افزایش آلودگی صوتی است. همچنین تغییر سرعت خودروها، صداهای ناهنجاری از سوی موتور خودرو به همراه دارد. تحلیل رگرسیون مدل آورده شده است. مقدار R2 بهدستآمده برای مدل برابر 0.8367 است که بیانگر ضریب برازش میباشد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که سرعت وسیله نقلیه و عرض تایرهای وسیله های نقلیه در افزایش آلودگی صوتی نقش مستقیم دارند و صدایی که به گوش راننده می رسد با افزایش آنها بیشتر می شود که لزوم کنترل صدا از منبع را نیاز دارد. با استفاده از مدل بهدست آمده مشاهده می گردد تغییرات تراز صدا و عرض مقطع تایر بیشتر از سرعت وسیله نقلیه است و ضریب 1482/0 برای عرض تایر نسبت به ضریب 1195/0 نشان می دهد که با در نظر گرفتن عرض مناسب میتوان به کاهش تراز صدا کمک بیشتری کرد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عرض تایر، سرعت، تراز صدا، وسیله نقلیه، شنوایی
عنوان انگلیسی
Modeling speed and width parameters of vehicle tires for prediction of the reduction in vehicle noise pollution
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Safe driving requires the ability of the driver to receive the messages and complying with them. The most significant consequences of noise pollution are on the human auditory system. Disorders in the auditory system can have harmful side effects for human health. By reducing this kind of pollution in large cities, the quality of life, which is one of the biggest goals of the governments, can be considerably increased. Hence, in the present research, some parameters of vehicle tires were examined as a source of noise pollution, and the results can be taken into consideration in noise pollution reduction. Material and Method: Several vehicles with different tire width were selected for measuring sound level. The sound levels were measured for moving vehicles with the use of the Statistical Pass By Method (SPB, ISO 11819-1). Following sound level measurements for moving vehicles and by considering tire width, mathematical model of noise level was predicted on the basis of the obtained information and by usage of SPSS program and considering vehicle tire parameters. Result: The result of this study showed that the vehicle speed and tire width can affect different sound levels emitted by moving tire on road surface. The average speed of vehicles can play an important role in the noise pollution. By increasing speed, rotation of the the tires on the asphalt is increased, as it is a known factors for noise pollution. Moreover, changing the speed of vehicles is accompanied with abnormal sounds of vehicle engine. According to regression model analysis, the obtained value of R2 for the model is 0.8367 which represents the coefficient of determination. Conclusion: The results suggest the main role of the vehicle speed and tire width in increasing the noise reaches to the drivers and consequent noise pollution, which demonstrates the necessity for noise control measures. According to the obtained model, it is understood that changes in noise levels and tire width are more than those of vehicles speed. The coefficient of 0.1482 for tire width, comparing to coefficient of 0.1195, shows that considering the proper tire width can be effecttive in reduction of sound level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tire Width, Speed, Noise Level, Vehicle, Hearing
نویسندگان مقاله
امیراسماعیل فروهید | amir esmael forouhid
assistant professor, department of civil engineering, parand branch, islamic azad university, tehran, iran
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پرند (Islamic azad university of parand)
علی منصور خاکی | ali mansour khaki
associate professor, department of civil engineering, iran university of science and technology, tehran, iran
دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات