این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۸۱-۹۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر ارتعاش تمام بدن بر آسایش و راحتی مسافرین مترو
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارتعاش تمام بدن یکی از عواملی است که حین مسافرت ممکن است بر آسایش مسافرین و یا خدمه سیستم‌های حمل و نقل ریلی تاثیرات منفی بگذارد. در این مطالعه تاثیرات احتمالی ارتعاش تمام بدن بر روی آسایش مسافرین مترو تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روش کار: طرح ریزی، اندازه‌گیری و انجام محاسبات قبل از ارزیابی عمدتاً بر طبق توصیه‌ها و روش‌های ISO 2631- 1,4 انجام گرفت. هم‌چنین در انجام اندازه‌گیری و انجام محاسبات به ترتیب از دستگاه SVAN 958 و نرم افزار Excel استفاده گردید. یافته ها: میانگین مقادیر اندازه‌گیری شده شتاب rms در محل‌های سطح نشیمن‌گاه صندلی، پشتی صندلی و پاها به ترتیب در محور‌های غالب برابر با 57/0 ، 44/0 و 64/0 m/s 2 و مقدار کل شتاب rms اندازه‌گیری شده در هر سه محل ورود ارتعاش به بدن مسافر برابر با 02/1و با انحراف معیار 11/0 m/s 2 بود. میانگین مقدار ارتعاش کل مواجهه در حداقل و حداکثر زمان مواجهه مورد نظر به ترتیب برابر با 44/6 و 63/9 m/s 1.75 محاسبه شد. بحث و نتیجه گیری: مقادیر محورهای غالب محاسبه شده عمدتاً در سطح نسبتاً ناخوشایند در طبقه بندی آسایشی ISO 2631-1 قرار داشتند، اما مقدار کلی مواجهه محاسبه شده بر اساس wrms در سطح ناخوشایند قرار داشت.مقادیر VDV اندازه‌گیری شده عمدتاً در محور z غالب بودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتعاش، ارتعاش تمام بدن، آسایش مسافرین، ارتعاش مترو

عنوان انگلیسی The study of whole-body vibration effects on the passenger’s comfort commuting in Tehran metro system
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Whole-body vibration is one of the factors which may have adverse effects on the comfort of passengers and crew of rail transportation vehicles. In this study, the probable impacts of whole-body vibration were explored on the convenience of the passengers of Tehran metro. Material and methods: Planning, measurement, and pre-analysis calculations were mainly done based on ISO guidelines No. 2631-1, 4. Moreover, measurements and calculations were done using SVAN 958 sound & vibration analysis and Microsoft Excel software, respectively. Results: Average calculated RMS acceleration values on the levels of seat cushion, seat back, and legs were 0.57, 0.44, and 0.64 m/s2 on the dominant axes, and total r.m.s acceleration in all these three levels equaled to 1.02 with the standard deviation of 0.11 m/s2. Mean Vibration Dose Value (VDV) of total exposure in the minimum and maximum exposure durations were 6.44 and 9.63 m/s 1.75, respectively. Conclusion: Calculated amounts of dominant axes were mainly ranked as “relatively unpleasant” in the convenience limits of ISO 2631-1, but the total calculated amount of exposure based on WRMS was at “unpleasant level”. The measured VDV amounts were mostly on the z axis, as the dominant one.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کیکاوس ازره | k. azrah
department of occupational health engineering, school of public health, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
مربی گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

رمضان میرزایی | r. mirzaei
department of occupational health engineering and health promotion research center, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran
دانشیار گروه مهندسی بهداشت حرفه ای ، دانشکده بهداشت و مرکز ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

علیرضا شریفی | a r sharifi
labor inspector of tehran labor office, tehran, iran
کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای ، بازرس اداره بازرسی کار استان تهران

اردلان سلیمانیان | a. solaimanian
department of occupational health engineering, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
مربی گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات