این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۴

عنوان فارسی بررسی وضعیت آلودگی صدا در بخش ایمنی زمینی فرودگاه مهرآباد و ارتباط آن با قدرت شنوایی کارکنان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بر اساس پژوهش های انجام شده، کار کردن در فرودگاه از مشاغل پر صدا در دنیا است و کارکنان فرودگاه در معرض ابتلا به کاهش شنوایی می باشند. پژوهش حاضر به ارزیابی تراز فشارصوت در إپرون (پارکینگ هواپیما) های مجاور اداره ایمنی زمینی در فرودگاه مهرآباد تهران و وضعیت شنوایی کارکنان اداره ایمنی زمینی پرداخته است. .روش کار: به منظور ارزیابی میزان مواجهه شغلی کارکنان اداره ایمنی زمینی فرودگاه مهرآباد با صدا، اندازه گیری صدا در اپرونهای مورد نظر بوسیله دستگاه صداسنج و آنالیزور انجام پذیرفت. ایستگاههای اندازه گیری در فواصل معین نسبت به منبع صدا در داخل و خارج از محیط کار این افراد در نظر گرفته شد و پارامتر های تراز فشار صوت و تراز معادل صوت در روز و شب اندازه گیری گردید و میانگین آن با استاندارد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقایسه گردید. سپس با مراجعه به درمانگاه شهید کلانتری، تست های شنوایی سنجی کارکنان این اداره بررسی شده و افرادی که از نظر سنی، سابقه بیماری، سلامت شنوایی، عدم اشتغال به مشاغل پر صدا در سال های قبل از ورود به فرودگاه شرایط مورد نظر را دارا بودند و همچنین دارای سابقه کار در اداره ایمنی زمینی به مدت حداقل 3 سال بوده اند، به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. اطلاعات ادیومتری یکساله این افراد از پرونده های پزشکی استخراج گردید. سپس پرسش نامه تهیه شده به منظور سنجش کیفیت مواجهه صوتی افراد که روایی آن مورد تأیید قرار گرفته شد، در میان افراد نمونه مورد مطالعه توزیع گردید. این پرسش نامه بر مبنای سه معیار کلی سنجش کیفیت دانش افراد از آلودگی صدا رضایت شغلی افراد، مواجهه افراد با منبع صدا تهیه شده و هدف از تهیه این پرسش نامه، یافتن ارتباط (همبستگی) میان این معیارها در نمونه مورد مطالعه بوده است. . یافته ها: تراز معادل صوت اندازه گیری شده برای مواجهه صوتی 8 ساعته افراد مورد مطالعه برابر با dBA94 بوده است و تناسبی میان اکتاو باند صدای هواپیما و ادیومتری افراد دیده نشد. تحلیل های پرسش نامه نشان داد که افرادی که آگاهی بیشتری از آلودگی صدا داشتند، بیشتر از وسایل محافظت شنوایی استفاده می کردند و نیز با افزایش استفاده از گوشی های محافظ شنوایی، میزان افت شنوایی در میان افراد کاهش یافت( (P< 0.05. همچنین با افزایش مواجهه با صدا، رضایت شغلی این افراد کاهش یافت ( (P< 0.05. همبستگی معنی داری میان افزایش استفاده از گوشی های محافظ شنوایی و کاهش ابتلا به افت شنوایی شغلی بدست آمد(P< 0.1). پایایی این پرسش نامه 3/72% بوده است. همچنین از میان افراد نمونه 4/51% دارای افت شنوایی شغلی بودند. .نتیجه گیری: مواجهه کارکنان اداره ایمنی زمینی فرودگاه مهرآباد با آلودگی صدای ناشی از عملیات پروازی، بیشتر از حد مجاز مواجهه شغلی می باشد. این مطلب ضرورت استفاده افراد از گوشی های محافظ شنوایی و ارائه و اجرای برنامه های کاهش آلودگی صدای فرودگاه را بیش از پیش متذکر می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of noise pollution in Ground Safety section of Mehrabad Airport and its relation with employees hearing loss
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: According to previous researches, working at the airport is one of the most vociferous jobs in the world. Airport workers are at risk of noise induced hearing loss. The present study was done to evaluate the Sound Pressure Level (SPL) in the closest aprons to Ground Safety department at Mehrabad airport and to investigate the effect of airport noise on the employees of this department. .Material and Methods: Evaluation of SPL in the given aprons was done using sound meter and sound analyzer. Measurement stations at specific intervals to the sound source were identified inside and outside of the participants 'workplace and SPL was measured at night and day. The mean estimated values were compared with those presented by Ministry of Health. The annual participants' audiometry information was extracted from medical records. Then a self-administered questionnaire was distributed among the study sample in order to measure quality of noise exposure. The questionnaire was developed based on three general criteria including the knowledge toward the noise pollution, job satisfaction, and the exposure to the noise source and the purpose of this questionnaire was to find the relationship (correlation) between these parameters among the study population. .Result: The measured equivalent for 8 hours noise exposure was obtained 94 dB(A) and no relation was observed between octave band sound of aircraft and recorded audiometry. Analysis of the questionnaire showed that people with more knowledge about noise pollution used more hearing protective equipment. Subsequently, by using more hearing protection equipment the level of hearing loss was reduced significantly (P< 0.05). There was a significant and negative correlation between noise exposure and job satisfaction, as well (P< 0.05). Also there was a significant and negative correlation between using of ear muffs and catching Noise-Induced Hearing Loss (P< 0.1). The percentage of noise-induced hearing loss was calculated 51.4% among study sample. .Conclusion: The noise exposure of employees of Ground Safety working in Mehrabad airport was higher than the permissible limit which implies the necessity for use of earmuffs and implementation of noise reduction programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم مصطفایی | m. mostafaee
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

پروین نصیری | p. nassiri
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی

محمد حسن بهزادی | m h behzadi
دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-128&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات