این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۶

عنوان فارسی ارزیابی مواجهه رانندگان تراکتور مسی فرگوسن مدل ۱۶۵ با ارتعاش کل بدن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رانندگان تراکتور در طول رانندگی به‌طور دایم در معرض ارتعاش تمام بدن قرار دارند که این مساله ممکن است منجر به بروز اختلالات سیستم‌های اسکلتی – عضلانی ، عصبی ، گردش خون و بروز بیماری‌های شغلی ناشی از ارتعاش گردد. هدف از این مطالعه ارزیابی مواجهه رانندگان تراکتور با ارتعاش کل بدن می باشد. .روش کار: در این مطالعه پارامترهای مربوط به ارتعاش تمام بدن مانند شتاب ریشه مجموع مربعات، شتاب معادل کلی ، میزان دوز ارتعاش و فاکتور قله به صورت مجزا در سه جهت (x ، y و z) در 3 تراکتور مسی فرگوسن مدل 165 و در 3 حالت مختلف انتقال (بدون تریلی، همراه تریلی خالی و همراه با تریلی با بار خاک) شخم زدن زمین و بارگیری تریلی خاک با تراکتور و در وضعیت‌های کاری با دنده‌های مختلف بر اساس رهنمودهای استاندارد ISO 2631 اندازه گیری شده و با میزان مجاز مقایسه شد. .یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که در تمام موقعیت‌های اندازه گیری شده، میزان مواجهه با ارتعاش کل بدن بیش از میزان مجاز بوده و ریسک بروز اختلالات ناشی از آن وجود دارد. بیشترین میزان مواجهه با ارتعاش(برایند 3 جهت ) در حالت انتقال با تریلی خالی (m/s2 43.11)، انتقال با تریلی با بار خاک (m/s2 18.92) و (شخم زدن زمین با دنده 2 (m/s2 17.39) می‌باشد. بیشترین میزان CF ( فاکتور قله) نیز برای حالت انتقال بدون تریلی با دنده 3 (10.7) ، سپس شخم زدن زمین( 7.35 ) و بارگیری (6.50) به‌دست آمد. بالاترین مقدار دوز ارتعاش به ترتیب برای حالت انتقال با تریلی خالی با دنده 4 (m/s1.75 189.92) و دنده 3 (m/s1.75 108.15) به‌دست آمد در تمام حالات اندازه گیری شده میزان مواجهه با ارتعاش در جهت y نسبت به جهت x و z بیشتر بود. .نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن است که رانندگان تراکتور با ارتعاش کل بدن بیش از حد مجاز مواجه بوده و ممکن است در دراز مدت با عوارض ناشی از این مواجهه دچار شوند. در نتیجه این مطالعه بر نیاز به مداخله و اتخاذ تدابیر کنترلی و مدیریتی جهت حذف و کاهش ارتعاش کل بدن رانندگان و به منظور جلوگیری از بروز مشکلات عمده از جمله وقوع اختلالات اسکلتی – عضلانی ، ناراحتی و خستگی زودرس تاکید فراوان دارد و همچنین نیاز به انجام مطالعات بیشتر جهت شناسایی منابع ارتعاش بر روی انواع مختلف تراکتور نیز امری ضروریست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تراکتور ، ارتعاش کل بدن ، مقدار دوز ارتعاش

عنوان انگلیسی Evaluation of Massey Ferguson Model 165 Tractor Drivers exposed to whole-body vibration
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Tractor drivers are continuously exposed to whole body vibration during driving that, this may cause disorders in the system of musculoskeletal, nervous, circulatory and occupational diseases. The aim of this study was to evaluate exposed to whole body vibration among tractor driver. .Material and Method: In this study, whole-body vibration parameters such as root mean square (rms) of acceleration , total equivalent acceleration, vibration dose value (VDV) and crest factor (CF) were separately compared in three directions (x, y, and z) , in 3 Massey Ferguson Model 165 Tractor it was done during 3 different modes of transport (without trailer, with empty trailer and with a trailer load of soil) , plowing the land and loading trailer in working conditions with various gear according to the guidelines of ISO 2631 standard. . Result: The results showed that in all measuring points, exposure to whole body vibration was higher than permissible level and the risks of disorders exist. Exposure to vibration were as with empty trailer (43.11m/s2). The maximum of crest factor was obtained for transportation mode of empty trailer with 3 gear (10.7), then plowing (7.35) and loading soil(6.50). The maximum of vibration dose value was eventuated for transportation mode with empty trailer with 4 gear (189.92 m/s1.75) and 3 gear (108.15m/s1.75). In all measuring modes exposure with vibration in Y direction was greater than X and Z axes. . Conclusion: This study shows that the need to provide intervention , controlling and managing measures to eliminate or reduce exposure to whole body vibration among tractor drivers its necessary. And, preventing main disorder Including musculoskeletal disorders, discomfort and early fatigue is of circular importance. More studies are also necessary to identify the sources of vibration among various of tractors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tractors, whole body vibration, vibration dose value

نویسندگان مقاله پروین نصیری | p. nassiri
of department of occupational health engineering, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ایرج علی محمدی | i ali mohammadi
department of occupational health engineering, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمد حسین بهشتی | m h beheshti
of department of occupational health engineering, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

کمال اعظم | k. azam
department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

روح اله حاجی زاده |
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-72&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات