این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی بررسی وضعیت ایمنی راه‌های کشور طی سال‌های ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در کشورهای در حال توسعه‏‏، بهبود وضعیت ایمنی راه‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله وضعیت ایمنی راه‌های کشور در طی سال‌های 1380-1385 مورد ارزیابی قرار گرفته است. .روش کار: در این مطالعه توصیفی، ایمنی راه‌های کشور با استفاده از شاخص‌‌های ایمنی راه در سطح ماکرو بررسی شده است. در ابتدا تمام شاخص‌‌های موجود در زمینه ایمنی راه مورد بررسی قرار گرفت و 46 شاخص شناسایی شد. پس از شناسایی کل شاخص‌ها، ضمن رایزنی با کارشناسان ایمنی راه کشور و با توجه به داده‌های قابل اعتماد موجود در کشور، تعداد 11 شاخص برای بررسی وضعیت ایمنی راه‌های کشور انتخاب شد. پس از تعیین شاخص‌ها، بر اساس دستورالعمل دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه، کلیه داده‌های مورد نیاز برای تعیین مقدار هر یک از شاخص‌ها، از سازمان ها و موسسات ذیربط جمع آوری شد. در مراحل پایانی مقدار هر شاخص برآورد گردیده مورد ارزیابی قرار گرفت. .یافته ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد که در طول این دوره 6 ساله به ازاء هر یکصد هزار نفر جمعیت 9 کشته برجای مانده است که استفاده از کمربند و کلاه ایمنی به ترتیب %20 و %18 افزایش یافته است. در همین مدت تعداد موتورسیکلت %20، طول راه‌های آسفالته و شهرنشینی حدود %10 افزایش داشته است. میزان درآمد سرانه واقعی کشور از مقدار 5884 دلار آمریکا به 7968 دلار آمریکا، میزان امید به زندگی از 9/68 سال به 9/70 سال، میزان افراد باسواد از %76 به%78 و شاخص توسعه انسانی نیز از مقدار 721/0 به 759/0 افزایش یافته‌اند. نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که بین میزان افزایش کشته شدگان در حوادث جاده‌ای به ازاء ده هزار خودرو و درصد افزایش متغیرهای استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، راه‌های آسفالته، شهرنشینی و همچنین تغییر میزان درآمد سرانه واقعی کشور، میزان امید به زندگی، میزان باسوادی و شاخص توسعه انسانی همبستگی معنا داری وجود داشته است، به‌طوری‌که ضریب R2 برای آن‌ها به ترتیب برابر با 84/0، 90/0، 994/0، 90/0، 97/0، 82/0، 69/0 و 84/0 بوده است. .نتیجه گیری: در طی دوره مورد مطالعه وضعیت ایمنی راه‌های کشور مناسب نبوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شاخص، ایمنی، جاده، خودرو

عنوان انگلیسی The Status of Road Safety in Iran during 2001 – 2006
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In developing countries, promotion of road safety is of crucial importance. This paper presents the status of road safety in Iran during 2001 - 2006. . Material and Method: The status of road safety in Iran was surveyed in this descriptive study using road safety indicators a in macro level. Firstly, 46 indicators were identified after studying almost all indicators related to the road safety. After consulting of views with road safety experts and considering the reliable existing data, 11 indicators were selected to study the safety status of the roads. Then, all essential data for determining each indicators were collected from related organizations and institutes. All indicators were determined and evaluated in the last step. .Result: The results revealed that during the period of 6 years, death toll has been increased by 9 deaths per 100000 person of the population. Moreover, application of seat belt and safety helmet has been increased by 20% and 18%, respectively. It also indicated that the number of motorists and the length of paved roads have been increased by 20%, and 10%, respectively. The net income per capita has also grown from 5884 US$ to 7968 US$ and the life expectancy has gone up from 68.9 years to 70.9 years, the percentage of the literate population has grown by 2% (from 76% to 78%) and the human development index has increased from 0.721 to 0.759. The results of the present study showed that the increased level of death toll per 10000 vehicles and the increased level (%) of seat belt as well as helmet application, paved roads, urbanization, the net income per capita, life expectancy, literacy and human development index were statistically significant and R2 coefficient for this factors was 0.84, 0.9, 0.994, 0.9, 0.97, 0.82, 0.69 and 0.84 respectively. .Conclusion: According to result of the present study, roads safety were not in an appropriate level. The roads safety status can be determined using road safety indicators to be applied for road safety promotion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Indicator, safety, road, car

نویسندگان مقاله محمد جواد جعفری | m j jafari
ept of occupational hygiene, school of health, shahid behshti university of medical science, tehran, iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

رجبعلی حکم آبادی | r. hokmabadi
dept of occupational hygiene, school of health, bojnord university of medical science, bojnord, iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

حمید سوری | h. soori
dept of epidemiology, school of health, shahid beheshti university of medical science, tehran, iran
دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-59&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات