این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و ایمنی کار، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۳۹-۴۴

عنوان فارسی مطالعه ارگونومیکی تأثیر دوره های زیستی بر وقوع خطاهای انسانی و حوادث خودروسازی
چکیده فارسی مقاله هدف: بر اساس تئوری بیوریتم در هنگام تغییر جهت هر یک از چرخه های زیستی از فاز مثبت به منفی و برعکس، فرد یک روز بحرانی و ناپایدار را تجربه می کند که او را مستعد خطا و حادثه می نماید. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین چرخه های زیستی و پتانسیل وقوع حوادث می باشد. روش کار: در مطالعه حاضر سوابق ثبت شده 1280 فرد حادثه دیده که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، مورد بررسی قرار گرفت و بحرانی بودن روز وقوع حادثه با استفاده از نرم افزار Easy Biorhythm Calculator برای تمامی افراد تعیین گردید. نتایج: این مطالعه نشان داد که فراوانی حوادث در روز های بحرانی و بخش منفی چرخه فیزیکی بیش تر از میزان مورد انتظار و برای روز های بحرانی و بخش منفی چرخه های هوشی و هیجانی کم تر از حد مورد انتظار می باشد. نتیجه گیری: به دلیل ماهیت فیزیکی اغلب فعالیت های کاری موجود در بخش خودروسازی می توان بیان کرد که در فعالیت های فیزیکی، فراوانی وقوع حوادث در بخش منفی و روز های بحرانی چرخه فیزیکی که در آن فرد از لحاظ جسمانی آمادگی انجام کارهای فیزیکی سنگین را ندارد، بیش تر از میزان مورد انتظار بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئوری بیوریتم، حوادث، چرخه های زیستی، صنایع خودروسازی

عنوان انگلیسی Ergonomic study of biorhythm effect on the 62 occurrence of human errors and accidents in automobile manufacturing industry
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: According to the biorhythm theory when the phase shift from positive to negative and vice versa people experience a critical an unstable day that prone them to error and accident. The purpose of this study is to determine this relationship in one of the automobile manufacturing industry. . Materials and Methods: At first 1280 person incident entered the study was reviewed and then the critical days of each biological cycle was determined using the software Easy Biorhythm Calculator for all persons. . Results: This study showed that the frequency of accidents in critical days and negative section of physical cycle was more than expected. Also the frequency of accidents in critical days and negative section of emotional and intellectual cycles was less than expected. . Conclusion: This study showed that the frequency of accidents in critical days and negative section of physical cycle was more than expected. Also the frequency of accidents in critical days and negative section of emotional and intellectual cycle was less than expected. Due to the physical nature of the work activities in the automobile manufacturing industry can be stated that the study showed that in physical work activities, frequency of accidents in critical days and negative section of physical cycle in which the person is not physically ready to do the job was more than expected.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید ابوالفضل ذاکریان | seyed abolfazl
دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

احسان فرورش |
دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

اصغر نوران |
دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حیدر محمدی |
دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده بهداشت، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

مجید حبیبی محرز | habibi mohraz
دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jhsw.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-22&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات