این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۹-۲۹
عنوان فارسی
اثر بخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی – رفتاری بر اضطراب زنان باردار
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دورهی بارداری اغلب به عنوان یک تجربهی استرس زا مطرح می شود. این استرس ممکن است افزایش یابد و مجموعه ای از پاسخ های شناختی و رفتاری به نام اضطراب را برانگیزد. با مدیریت استرس دورهی بارداری، میتوان اضطراب این دوره را کاهش داد و از بروز شمار بالایی از عوارض طبی و زایمانی جلوگیری کرد. این پژوهش با هدف تعیین اثر بخـشی آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی - رفتاری بر اضطراب زنان باردار انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پژوهش از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین کلیه بانوان بارداری که در نیمهی دوم سال1391 به مراکز بهداشت و درمان شهرستان گرگان مراجعه کرده بودند و جامعهی آماری پژوه راتشکیلمیدادند،تعداد24نفرازآنانکه واجد شرایطورود به مطالعه بودند،با روش نمونه گیری در دسترس گزینش شدند و به طور تصادفی به دو گروه 12 نفره با عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوریاطلاعاتشامل پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپیلبرگر بود که پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آموزشی بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی نیز از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آماری از طریق کوواریانس صورت گرفت. یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که زنان باردار سطح مشخصی از اضطراب (حالت و صفت) را تجربه می کنند. آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی – رفتاری به شکل معنیداری باعث کاهش اضطراب (حالت و صفت) زنان باردار می شود. نتیجه گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوه ی شناختی - رفتاری بر کاهش اضطراب (حالت و صفت) زنان باردار اثر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، مدیریت استرس، آموزش، زنان باردار
عنوان انگلیسی
Effect of Cognitive-Behavioral based Stress Management on Anxiety Reduction of Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Pregnancy is often introduced as a stressful experience that may be increased, and leads to some cognitive and behavioral responses called stress. By managing stress in pregnancy period, we can reduce anxiety and prevent from much of obstetric and physical complications. This study aimed to determine the effect of cognitive-behavioral based stress management on anxiety reduction of pregnant women. Material and Methods: This pretest-posttest quasi-experimental study was conducted on pregnant women referring to health centers in Gorgan city in 2012. Twenty-four patients with eligible criteria were divided randomly into two equal groups of experimental and control. Pre-test was performed by State- trait anxiety inventory and the intervention was administered to experimental group. After that, posttest was taken for both groups. Statistical analysis was performed by covariance. Results: Analysis of the data shows that pregnant women experience Anxiety. Stress management training in cognitive-behavioral style significantly decrease state- trait anxiety of pregnant women. Conclusion: Stress management training in cognitive-behavioral style has an effect on state- trait anxiety reduction of pregnant women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Stress Management, Training, Women, Pregnant
نویسندگان مقاله
نوشین شمس آبادی | nushin shamsabadi
افسانه خواجوند | afsane khajevand
رمضان حسن زاده | ramezan hasanzadeh
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-420-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات