این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۵۹-۶۷
عنوان فارسی
آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در خصوص مهارت های ارتباط موثر درآموزش به بیمار
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: ارتباط موثر، یکی از ویژگی های اساسی مراقبت های پرستاری است که به عنوان یک ضرورت در امر آموزش به مددجو و در جهت توانمندسازی بیماران انجام می گیرد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در خصوص مهارت های ارتباطی موثر درآموزش به بیمار انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی و به صورت نمونه گیری احتمالی طبقه ای با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در زمینه دانش و نگرش و چک لیست مشاهده ای عملکرد مهارت های ارتباطی پرستاران در امر آموزش به بیمار از 275 پرستاران شاغل در مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی سال 1392 انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه شاخص های مرکزی انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد 7/86 درصد پرستاران جو صمیمانه ای با بیمارانشان برقرار می ساختند و 2/72 درصد آنان انرزی مثبت به بیماران ارائه می دادند. در حالی که آگاهی آنان در مورد اجزای ارتباط 6/79 درصد بود و 3/67 درصد از آنان فعالانه به صحبت های بیمارانشان گوش می کردند. همچنین 7/96 درصد از پرستاران ارتباط نزدیک و صمیمی حین آموزش با بیمار برقرار می ساختند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه اطلاعات پرستاران در زمینه مهارت های ارتباطی در حد متوسط گزارش شد، نیاز به برگزاری کارگاه های مهارت های ارتباطی به خصوص در امر آموزش به بیمار ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Nurses' knowledge, Attitude, Practice about Effective Communication Skills in Patient Education
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Effective communication is an essential characteristic of nursing care carried out as a necessity in education to empower patients. Therefore, this study aimed to determine Nurses' knowledge, attitude and practice about effective communication skills in Patient education. Material and Methods: This cross-sectional study was conducted on 275 nurses selected via stratified random sampling in teaching and therapeutic centers of Esfahan University of medical sciences, 2013.We collected the data by a research-made questionnaire related to knowledge and attitude, and a checklist to observe nurses' communication skills. To analyze the data , Central indices were calculated. Results: of 275 nurses , 86.7 % made a friendly atmosphere with their patients and 72.2% showed positive feedback, while their knowledge about communication components were 79.6 % . They (67.3%) were active listeners and they (96.7%) had close communication during patient education. Conclusion: given that nurses' communication skills are moderate, we recommend holding communication-skills workshops especially in patient education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فهیمه کاشانی | fahimeh kashani
مریم مقیمیان | maryam moghimian
شهین سالاروند | shahin salarvand
پریسا کاشانی | parisa kashani
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-384-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات