این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۸-۱۲۶

عنوان فارسی منابع استرس زا در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: استرس واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی بشر است و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها شناخته می شود. این پدیده در دانشجویان منجر به کاهش بازده شده و بر یادگیری اثرات نامناسبی دارد؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین منابع استرس زا در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در پاییز 1391 انجام شده است. واحدهای پژوهش 528 نفر از دانشجویان علوم پزشکی گیلان بوده که به روش نمونه گیری طبقه بندی با تخصیص مناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای دو بخشی، شامل اطلاعات فردی- اجتماعی و پرسشنامه مطالعه استرس دانشجو بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر انجام شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد از میان منابع استرس زا، عوامل بین فردی (4/64 درصد) و از میان این عوامل رویارویی با مسئولیت های جدید (8/69 درصد) بیشترین درصد استرس‌زایی را به خود اختصاص دادند. بین منابع استرس زا و متغیرهای فردی اجتماعی هیچگونه رابطه آماری معنی دار مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به عوامل استرس‌زای متعدد در محیط زندگی و تحصیلی دانشجویان، ارائه خدمات مشاوره‌ای در سطح دانشگاه و برگزاری کلاس- های آموزش مهارت های ارتباطی در تقلیل اثرات مخرب استرس بر این قشر سودمند خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فشار روانی، منابع استرس زا، دانشجو

عنوان انگلیسی Sources of Stress among Students in Guilan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Stress, an undeniable fact of human life, is one of the most leading causes of diseases. This phenomenon results in low output students and learning difficulties. Hence, we aimed to identify sources of stress among students of Guilan University of Medical Sciences. Material and Methods: This cross-sectional study was conducted on 528 students selected by stratified sampling in fall 2012. The data was collected via a two part questionnaire including demographic part and Student Stress part, and analyzed by descriptive statistics and Chi-square. Results: The highest stressors were related to interpersonal factors (64.4%), and among this, copping with new responsibilities (69.8%) was the most one. No significant association between sources of stress and socio demographic variables was found. Conclusion: According to multiple stressors in students’ life and education, we recommend consulting services and communication skills training be presented to reduce the damaging effects of stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological Stress, Source of Stress, Student

نویسندگان مقاله احسان کاظم نژاد | ehsan kazem nejad
social department of health research center, guilan university of medical sciences, rasht, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

فاطمه دهقانی | fatemeh dehghani
shahid beheshti school of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی، گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

شهناز بوراکی | shahnaz buraki
guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-344-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات