این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۲-۳۰

عنوان فارسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر صلاحیت پرستاران برپیامدهای ناشی از احیای قلبی- ریوی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی و رشد بی سابقه درعلوم پزشکی در زمینه احیای قلبی- ریوی، متاسفانه میزان زنده ماندن افراد و پیامد‌های ناشی از احیا هم چنان ضعیف است، براین اساس نیاز به آموزش و بهسازی نیروی انسانی پرستاری درزمینه احیای قلبی- ریوی یک ضرورت می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تاثیر برنامه آموزشی مبتنی برصلاحیتCompetencey Based Training (C.B.T) بر پیامدهای ناشی از احیای قلبی- ریوی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه تجربی، نمونه گیری غیرتصادفی، دارای دو گروه آزمون(15پرستار) و کنترل(15پرستار) درمراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان (1390) انجام شد. ابزارگردآوری اطلاعات، شامل فرم ثبت و گزارش احیای قلبی- ریوی بود. برنامه آموزشی مبتنی بر صلاحیت در زمینه احیای قلبی- ریوی طراحی و درگروه آزمون اجرا شد. داده ها در دو مرحله قبل و 4 ماه بعد در دو گروه‌، جمع آوری و با نرم افزار SPSS-16‌ ، آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(کای دو، من ویتنی و ویلکاکسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در گروه آزمون پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت احیای قلبی- ریوی به ترتیب از 8/8 و 6/4 درصد به 20 و 6/15 درصد بعد از برنامه آموزشی ارتقا یافت که آزمون آماری ویلکاکسون تفاوت معنی‌داری را نشان داد (001/0P<). همچنین آزمون آماری من ویتنی تفاوت معنی داری بین پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت در دو گروه بعد از 4 ماه نشان داد (03/0P<). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که برگزاری برنامه آموزشی مبتنی بر صلاحیت بر پیامدهای کوتاه و بلند مدت احیای قلبی- ریوی موثر می باشد، لذا پیشنهاد می گردد برنامه آموزشی مبتنی بر صلاحیت به منظور بهسازی نیروی انسانی پرستاران بکار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Competency-based-Training Program on Resuscitation Outcomes
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Emphasizing on technology progress and growth in medical sciences on cardio-pulmonary resuscitation, unfortunately, the survival rate of patients and the resuscitation outcomes are still poor. Accordingly, it seems that education for nursing promotion in emergency department is paramount importance. Thus, the present study was conducted on evaluating the effect of competency-based-Training program on resuscitation outcomes. Material and Methods: This pre-experimental study was carried out in medical-training hospitals of Golestan University of Medical Sciences, 2011. The nurses selected via convenience sampling were allocated to case (n=15) and control group (n=15). The instruments were the forms of registration and report of cardio-pulmonary resuscitation. Competency-based-Training program was conducted for case group. The data recorded in before program and after four months was analyzed by SPSS16 software, using descriptive (Frequency, mean, standard deviation) and inferential statistics (Wilcoxon, Mann-Whitney, Chi-square). Results: The short and long term resuscitation outcomes in case group were increased from 8.8% and 4.6% to 20% and 15.6%, respectively. wilcoxon test showed that the difference was significant (p=0.001).Also, Mann-Whitney test revealed that the difference between short and long term resuscitation outcomes was significant between two groups following 4-months (P=0.03). Conclusion: Based on the results , competency-based-Training program can be effective in short and long term resuscitation outcomes. Hence, it is recommended that this program be performed to upgrade nursing level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ربابه معماریان | robabeh memarian
department of nursing, school of medical sciences, tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علی کاوسی | ali kavosi
neyshabur university of medical sciences, khorasan razavi
دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، خراسان رضوی

زهره ونکی | zohreh vanaki
department of nursing, school of medical sciences, tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حسین نصیری | hossein nasiri
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

مسلم حسام | moslem hesam
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

لیلا جویباری | leila jouybari
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

اکرم ثناگو | akram sanagu
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-32-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات