این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۳۱-۳۷
عنوان فارسی
مقایسه روش سخنرانی و بحث گروهی بر ارتقای آگاهی تغذیه ای زنان باردار گرگان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: کاربرد روش های مناسب آموزشی در جهت ارتقای سطح آگاهی از تغذیه مناسب و سلامت زنان باردار اهمیت زیادی دارد. لذا این پژوهش به مقایسه تاثیر دو روش سخنرانی و بحث گروهی در ارتقای سطح آگاهی زنان باردار میپردازد. روش بررسی: این پژوهش نیمه تجربی در سال 1388 در 8 روستای شهرستان گرگان انجام شد جامعه پژوهش به صورت خوشه ای و نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند که شامل 110 نفر زن باردار بود. 52 نفر در روش سخنرانی و 36 نفر در بحث گروهی. پرسشنامه سنجش آگاهی شامل 22 سئوال پژوهشگر ساخته بود. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 647/0 تایید گردید. داده ها با آزمون همبستگی پیرسون، تی وابسته و تی مستقل تحلیل شد. یافته ها: میانگین سنی زنان باردار در گروه سخنرانی 13/5±65/24، در بحث گروهی 481/4± 56/23 بوده و میزان تحصیلاتگروه سخنرانی حداکثر 5/86 درصد در حد راهنمایی و در گروه بحث گروهی حداکثر 4/94 درصد در حد راهنمایی بود. بین دو روش آموزش بحث گروهی و سخنرانی تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین دو روش سخنرانی و بحث گروهی به صورت مجزا با هر یک از متغیرهای سن بارداری، سابقه بارداری و تحصیلات رابطه ای معنی دار نداشت. نتیجه گیری: در نهایت می توان گفت که آگاهی زنان باردار با برنامه های متداول آموزشی موجود در سیستم بهداشتی کافی بوده و لازم است در خصوص روش های کسب و ارتقای انگیزه و رفتارهای سالم در این گروه تحقیق و برنامهریزی های آموزشی لازم صورت پذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Lecture and Group Discussion on Improving the Nutritional knowledge of Pregnant Women in Gorgan
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: It is imperative that the application of appropriate educational methods is of paramount importance to nutrition knowledge and health of pregnant women. Hence, this study aimed at investigating the effect of lecture and group discussion on improving pregnant women's awareness. Material and Methods: This peri-experimental study was conducted on 110 pregnant women selected via cluster random sampling in eight villages of Gorgan, Iran, in 2009. They were allocated to two groups of lecture (n=52) and group discussion (n=36). The instrument was researcher made awareness questionnaire, consisting of 22 questions, whose reliability was confirmed by Alpha Cronbach (0.647) for data analysis, we used Pearson correlation, pared t test and t-dependent. Results: The mean age of lecture group was 24.65± 5.13 and that of group discussion was 23.56± 14.48. the educational level in 86.5% of lecture group and 94.4% of group discussion was at the level of middle school. There was no significant relationship between lecture group and group discussion. Furthermore , both groups had not any significant correlation with variables such as gestational age, pregnancy history and education level.Conclusion: Given that the current training programs in health system are adequate, it is a necessity to motivate and promote healthy behavior in pregnant women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سهیلا اصفهانکلاتی | soheila esfahankalate
health center of golestan province
مرکز بهداشت استان گلستان
سیده مریم هاشمی نسب | seyedeh maryam hasheminsab
health center of golestan
مرکز بهداشت استان گلستان
اعظم اصفهانکلاتی | azam esfahankalate
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-249-4&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات