این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۳۸-۴۴
عنوان فارسی
اثربخشیحمایت اطلاعاتیخانواده محور بر رضایتمندی خانواده بیماران تحت عملجراحی قلب باز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: خانواده بیماران آی سی یو نیازهایی دارند که برآوردن آن، نـقش مهمی در رضایتـمنـدی آن ها دارد. یکی از مهم- ترین این نیازها، نیاز به اطلاعات است. هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی حمایت اطلاعاتی خانواده محور بر رضایتمندی از اطلاعات در خانواده بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بود. روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی،64 عضو مراقب بیمار درخانواده بیماران تحت عمل جراحی قلب باز در بیمارستان امیرالمومنین استان گلستان در سال 1391 به روش نمونه گیری آسان انتخاب و در گروه آزمون یا کنترل توزیع شدند. حمایت اطلاعاتی در گروه آزمون شامل فراهم آوردن دیدار از آی سی یو جهت آشنایی، جلسات آموزشی حضوری و ارائه کتابچه و پمفلت آموزشی بود. در گروه کنترل تنها اطلاعات معمول بیمارستان ارائه گردید. روز ترخیص بیمار از آی سی یو، رضایتمندی از اطلاعات دریافتی در عضو مراقب بیمار، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در دو گروه بررسی شد و داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل شدند. یافته ها: میانگین رضایتمندی گروه آزمون و کنترل به ترتیب 66/8±3/82 و 13/11±2/53 بود. میانگین رضایتمندی در گروه آزمون به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (0001/0 P<). نتیجه گیری: حمایت اطلاعاتی خانواده محور می تواند رضایتمندی خانواده بیماران تحت عمل جراحی قلب را به طور معنی داری افزایش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمایت اطلاعاتی، خانواده بیمار، رضایتمندی، جراحی قلب باز
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Family Center Informational Support on Satisfaction of Families of Patients Undergone Open Heart Surgery
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Fulfilling the needs of ICU patients' families plays a significant role in their satisfaction. Since having information is one of the most important needs, we aimed to investigate the effectiveness of family-center support in satisfaction of information among families of patients undergone open heart surgery.Material and Methods: In this clinical trial, 64 family member caregivers of patients undergone open heart surgery in Amiralmomenin hospital, Golestan province, were selected via convenience sampling and divided into intervention and control groups. In intervention group, the informational support including ICU orientation tours, educational sessions and educational pamphlets was given while in control group just routine information. The satisfaction of information in caregivers was measured by a researcher-made questionnaire in the day of discharge from ICU and data was analyzed using independent T-test. Results: The mean satisfaction in intervention and control groups was 82. 3±8.66 and 53.2±11.13, respectively. The difference was statistically meaningful (P< 0.0001). Conclusion: Informational support could increase satisfaction of information in the families of the patients undergoing open heart surgery.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا حیدری |
بیمارستان امیرالمومنین ع کردکوی
معصومه ایمانی پور |
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نعیمه سید فاطمی |
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
حمید حقانی |
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-448-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات