این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی تأثیر آموزش مراقبت از خود بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آنژین صدری ناپایدار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیماران مبتلا به آنژین صدری ناپایدار، بیش از نیمی از موارد بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی را تشکیل می‌دهند. بستری شدن مجدد بسیاری از این بیماران، ناشی از نداشتن اطلاعات کافی و عدم پیروی از توصیه‌های پزشکی است که بر کیفیت زندگی این بیماران اثر سویی دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش چگونگی مراقبت از خود بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آنژین صدری ناپایدار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1389 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه‌ نیمه تجربی، 80 نفر از بیماران مبتلا به آنژین صدری ناپایدار به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل پرسشنامه‌ اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه‌ کیفیت زندگی (SF36 ) بود. دو جلسه‌ دو ساعته‌ آموزش چهره به چهره برای گروه مداخله اجرا شد. جلسه اول آموزش در زمان بستری بیماران و جلسه دوم آن در زمان ترخیص بیمار با حضور همراه بیمار بود؛ سپس کیفیت زندگی بیماران در هر دو گروه، در دو مرحله‌ قبل از اجرای آموزش و یک ماه پس از اجرای آموزش سنجیده شد و در پایان کیفیت زندگی دو گروه مقایسه گردید. سپس تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS-14 و مداخله های آماری تی زوجی و مستقل انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین دو گروه در ابعاد سلامتی عمومی، سلامت جسمی، سلامت روانی، فعالیت اجتماعی، محدودیت در فعالیت ها، سرزندگی و نشاط بعد از مداخله وجود دارد (05/0P≤ )، ولی مقایسه دو گروه در ابعاد تغییرات سلامت و درد بدنی تفاوت معنی داری را نشان نداد. نتیجه گیری: پیگیری مراقبتهای پرستاری و آموزش مراقبت از خود مبتنی بر نیاز بیمار در بیماران مبتلا به آنژین ناپایدار باعث بهبود ارتقای ابعاد کیفیت زندگی در آنها می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مراقبت از خود، کیفیت زندگی، آموزش، آنژین صدری ناپایدار

عنوان انگلیسی The Effect of Self-Care Education on Quality of Life in Unstable Angina Patients in Kashan Shahid Behashti Hospital, 2011
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Unstable angina (UA) patients account for more than half of hospitalized patients in CCU. Very often, re-hospitalization of these patients is due to lack of enough information and compliance with medical advice, having negative effect on quality of life. Thus, we aimed to determine the effect of self-care education on quality of life in unstable angina patients in Kashan Shahid Behashti hospital in 2010. Material and Methods: This quasi-experimental study was conducted on 80 unstable angina patients divided randomly into control and intervention group. The instruments were demographic and quality of life questionnaire (SF36), used before and after intervention. For intervention group, we carried out two face-to-face 2-hour sessions. The first session was performed at admission and the second at the time of discharge with the presence of patient’s family. Finally, the two groups were compared and analyzed by SPSS 14 version, using paired t test and independent t test. Results: The results in two groups showed that there were significant differences in dimensions including General health, physical health, mental health, social function, limitation in activities, and vitality (p≤0.05). But the difference was not significant for health changes and body pain. Conclusion: Nurse follow-up and patient-centered self-care education can be useful for improving quality of life in unstable angina patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Care, Quality of Life, Education, Unstable Angina

نویسندگان مقاله ندا میرباقر آجرپز | neda mirbagher ajorpaz
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

محبوبه کفایی عطریان | mahboube kafaei atrian
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات