این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶۸-۷۴

عنوان فارسی رابطه بین سطح انگیزه دانشجویان پرستاری با پیشرفت تحصیلی بر اساس تئوری خود تعیین کنندگی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یادگیری و پیشرفت تحصیلی از جمله موضوعات مهم و مورد توجه در روانشناسی پرورشی و تعلیم وتربیت است که از عوامل مهم فردی و موقعیتی تاثیر می پذیرد، در ایران مطالعات بسیار اندکی در زمینه ی انگیزه دانشجویان پرستاری انجام شده است و آمار دقیقی از وضعیت انگیزه دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی موجود نمی باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سطوح انگیزه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با پیشرفت تحصیلی صورت گرفته است.روش بررسی: روش این پژوهش از نوع مقطعی- توصیفی تحلیلی است. ابزار مطالعه، پرسشنامه های تعیین انگیزه آکادمیک و محیط کار مبتنی بر تئوری خود تعیین کنندگی می باشد. 243 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرسشنامه را تکمیل نموده و اطلاعات جمع آوری شده در نرم افزار آماری SPSS-16 با استفاده از آزمون من ویتنی، اسپیرمن و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از میان 243 دانشجو، 126 نفر(9/51 درصد) زن، 117 نفر (1/48 درصد) مرد با میانگین سنی 21 سال بودند. میزان انگیزه و معدل دانشجویان خوب ارزیابی شد. بین انگیزه شناسایی شده(03/0P=) و به درون متمایل شده(01/0P=) با معدل، ارتباط معنی دارمثبت و بین فقدان انگیزه (1/0-r= , 02/0P=) با معدل، ارتباط معنی دار و معکوس دیده شد. بین انگیزه درونی و بیرونی با معدل ارتباط معنی داری دیده نشد. نتیجه گیری: با توجه به موارد بررسی شده میزان انگیزه دانشجویان پرستاری متوسط به بالا بود، اما انگیزه درونی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیری نداشته و مواردی چون انگیزه شناسایی شده و به درون متمایل شده که در رده های پایین تری نسبت به انگیزه درونی قرار داشتند، اثر گذاری بیشتری بود. از این رو لازم است که مدرسان تلاش بیشتری در جهت شناسایی عوامل اثر گذار بر روی انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ودرونی سازی انگیزه مرتبط با پیشرفت تحصیلی آن ها داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزه، پیشرفت تحصیلی، تئوری خود تعیین کنندگی

عنوان انگلیسی Relationship between Nursing Students Motivation Level and Academic Achievement Based on Self Determination Theory
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Learning and academic achievement are the most important subjects in educational psychology influenced by some individual and situational factors. Because of lack of studied research, there is not accurate statistic about nursing students’ motivation and its relation with academic achievement. Thus, we aimed to determine the relationship between nursing students’ motivation and academic achievement in Guilan University of medical sciences. Material and Methods: This correlational study was conducted on 243 nursing students. Using Academic motivateion and work environment scales, data was collected and analyzed by SPSS. Results: Out of 243 participants , with the mean age of 21, 126 (51.9%) were female and 117 (48.1%) were male. student’s motivation level and their grad point average (GPA) was good. There was significant positive correlation between GPA and identified motivation (p=0.03), and introjected motivation (p= 0.00). While between GPA and demotivation, the correlation was significantly negative. Extrinsic and intrinsic motivation was not correlated significantly with GPA. Conclusion: According to the study, motivation level of nursing students is high. Internal motivation is not correlated with academic achievement, but identified and introjected motivations that are in lower level in proportion to internal motivation are highly correlated. Thus, the lecturers may need to consider more attempts regarding to identifying the impressive factors affected on motivation and academic achievement, and improving intrinsic motivation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Motivation, Academic Progression, Self- Determination Theory

نویسندگان مقاله لیلا جانثار حسینی | leila jannesar hoseinie


ربیع اله فرمانبر | rabiallah farmanbar
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مجید پور شیخیان | majid pourshaikhian
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احسان کاظم نژاد لیلی | ehsan kazemnejad leili
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات