این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۷۵-۸۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای دریافت کلسیم در دانش آموزان دختر: یک برنامه پیشگیری از استئوپروز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دریافت کلسیم در پیشگیری از پوکی استخوان نقش بسزایی دارد. هدف از مطالعه، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای دریافت کلسیم در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان کلاله می باشد. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، 140 دانش آموز دختر دوم راهنمایی شهرستان کلاله (دو گروه آزمون و کنترل) به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص پوکی استخوان و پرسشنامه بسامد خوراک، جمع آوری و با نرم افزار SPSS-16 (آزمون های تی مستقل و تی تست) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: دانش آموزان گروه های مداخله و کنترل، از لحاظ بعد خانوار و مشخصات دموگرافیک والدین همگن بوده و اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. همچنین نمرات آگاهی و هریک از سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در دو گروه قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنی داری نداشت، اما بعد از مداخله، نمرات افزایش قابل ملاحظه ای داشت(001/0P<). همچنین میانگین نمره عملکرد، دو ماه بعد از آموزش افزایش معناداری داشت (001/0< P). نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی مطابق با الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقای آگاهی، اجزای نگرش و عملکرد دانش آموزان در گروه آزمون در زمینه رفتارهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان موثر می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوی اعتقاد بهداشتی، دریافت کلسیم، پوکی استخوان، دختران
عنوان انگلیسی
The Effect of Health Belief Model-Based Education on Calcium Intake of Female Students: an Osteoporosis Prevention Program
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: The intake of calcium plays an important role in the osteoporosis prevention. We aimed to evaluate the effect of health belief model-based education on improving the calcium intake among female students of middle schools in Kalaleh, Iran. Material and Methods: This pre-experimental study was conducted on 140 middle school students selected via multistage random sampling and divided into two equal groups of case and control. The data was collected through a standardized questionnaire based on Health Belief Model (HBM) for osteoporosis and a food frequency questionnaire, and analyzed by software SPSS 16, using independent t-test and Mann-Whitney and Paired t-test. Results: The two groups matched with family size and demographic characteristics were not significantly different. Before the intervention, the scores of the knowledge and the HBM constructs in two groups were not different significantly, but after the intervention the increase was significant. (p< 0.001). The mean performance score, two months after the training, had a significant increase (p < 0.001).Conclusion: The Design and implementation of a HBM-based-training program can be helpful in improving the knowledge, attitude and practice of students in the field of osteoporosis preventive behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health Belief Model, Calcium Intake, Osteoporosis, Girls
نویسندگان مقاله
محتشم غفاری | mohtasham ghaffari
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
صدیقه نیازی | sedegheh niazi
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات