این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۹۱-۹۸

عنوان فارسی رابطه سبک رهبری خدمتگزار ویادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از اساسی‌ترین عوامل ایجاد انگیزه در پرستاران، افزایش اشتیاق به کار آن هاست. از آنجایی که اشتیاق شغلی پرستاران می تواند تحت تاثیرعوامل مختلف درون و برون سازمانی از جمله سبک رهبری مدیران پرستاری ویادگیری سازمانی باشد، لذا این مطالعه در نظر دارد تا رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را بررسی نماید. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی است که در طی شش ماهه دوم سال 1391 در بین پرستاران شاغل در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل صورت گرفته است. از میان پرستاران شاغل به کار که تعداد 914 نفر بود با استفاده از جدول گرجسی و مورگان تعداد 273 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه: پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار قلی‌پور و همکاران، پرسشنامه یادگیری سازمانی Chiva وهمکاران وپرسشنامه اشتیاق شغلی Salanova و Schaufeli بهره برده شد.تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی(جدول فراوانی داده‌ها، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون) وSPSS-21 صورت گرفته است. یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سبک رهبری، یادگیری سازمانی و اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشته(01/0≥P) و سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی دارای میانگین بالاتری نسبت به میانگین مفهومی می باشند. همچنین سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی می‌تواند اشتیاق شغلی را پیش‌بینی نماید. نتیجه گیری: بهبود مولفه‌های یادگیری سازمانی و سبک رهبری خدمتگزار می‌تواند باعث ارتقا و افزایش اشتیاق شغلی پرستاران گردد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک رهبری خدمتگزار، یادگیری سازمانی، اشتیاق شغلی

عنوان انگلیسی The Relationship between Servant Leadership & Organizational Learning and Nurses’ Work Engagement
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: One of the most important motivating factors of nurses is the improvement of their work engagement. Since the job engagement can be affected by various factors including the leadership style of nurse managers and organizational learning, this study aimed to investigate the relationship between servant leadership and organizational learning and work engagement of nurses in Ardabil University of Medical Sciences. Material and Methods: This cross-sectional study was conducted on 273 of 914 nurses working in the hospitals affiliated to Ardabil University of Medical Sciences. The sample size (N= 273) determined via Krejcie and Morgan table were asked to fill out the three questionnaires of Servant leadership style (by Gholipour et al), organizational learning (by Chiva et al) and job engagement (by Salanova and Schaufeli). The data was analyzed by SPSS-21, using descriptive statistics (data frequency tables, mean, and standard deviation) and inferential statistics (stepwise multiple regression method and Pearson correlation). Results: The results showd that there was a positive and significant relationship between servant leadership, organizational learning, and job engagement (p≤0.01). Furthermore, servant leadership and organizational learning can predict job engagement. Conclusion: The improvement of organizational learning and servant leadership can enhance the nurses’ job engagement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پیمان آخربین | peyman akharbin
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

عادل زاهد بابلان | adel zahed babolan
دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

عباس نقی زاده باقی | abbas naghizadeh baghi
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (Ardabil university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات