این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۵
عنوان فارسی
تاثیرآموزش نقش های پرستاری برآگاهی و نگرش پرستاران، در مراقبت از بیماران مبتلا به پارکینسون
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: پارکینسون نوعی اختلال نورودژنراتیو شایع مزمن با سیر پیش رونده است. برای دسترسی بهتر و آسان تردر مراقبت اینبیماران بهپرستار متخصص نیاز میباشد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش نقشهای پرستاری برآگاهیونگرش پرستاران، پیرامون مراقبت از بیماران مبتلا به پارکینسون بود. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 102پرستار دانشگاههای علوم پزشکی کرمان در سال 1388، در دو گروه مورد و شاهد انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه خود ساخته بود. پس از انجام آزمون اولیه برنامههای آموزشی بهروش سخنرانی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی و در اختیار قرار دادن جزوه آموزشی اجرا گردید.3 هفته بعد، آزمون نهایی به عمل آمد. اطلاعات با نرم افزار SPSS-15 و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: مقایسه قبل و بعد از آموزش نسبت به ماهیت بیماری و نقشهای گروه مورد بین آگاهی کلی با میانگین(17/3± 51/7) و نگرش کلی با میانگین(22/5± 35/8) اختلاف معنیدار آماری نشان داد(000/0 P< ). بین میانگین آگاهی و نگرش نوبت اول و دوم گروه شاهد اختلاف معنیداری مشاهده نشد. مقایسهکلی تاثیر آموزش گروه مورد و نتایج نوبت اول ودومگروه شاهد، اختلاف معنیدار آماری را نشان داد(000/0 P< ). نتیجهگیری: آموزش بر آگاهی و نگرش واحدهای مورد پژوهش نسبت به ماهیت بیماری پارکینسون و نقش های آموزشی ، مراقبتی و حمایتی تاثیرداشته است، بنابراین وجود مداخلات آموزشی مربوط به نقشهای پرستاری در مراقبت ازبیماران پارکینسون ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، آگاهی، نگرش، نقش های پرستاری، بیماری پارکینسون
عنوان انگلیسی
The Effect of Nursing Roles on the Nurses′ Knowledge and Attitude toward Nursing Care of the Patients with Parkinson
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Parkinson disease (PD) is a common neuro degenerative disorder, which is chronic and progressive. The specialized PD nurse is needed to give better care services. The purpose of this study was to evaluate the impact of nursing roles on the nurses′ knowledge and attitude toward taking care of patients suffering from Parkinson. Material and Methods: In this quasi-experimental study conducted in 2009, 102 nurses of Kerman University of Medical Sciences were selected and divided into two groups (case and control).The instrument was a researcher made questionnaire. After pretest, the educational program including lecture, group discussion and pamphlet was performed and after three weeks, Post test was given. Using Software SPSS-15, the data was analyzed by applying descriptive and inferential statistics. Results: There is a significant difference (P< 0.000) between the nurses' general knowledge (7.51± 3.17) and general attitude (8.35±5.22). The general knowledge and attitude of control groups are not different between first and second time of recording. General comparison of the effect of training indicates that the difference between intervention and control groups are statistically significant in the first and second time of recordings(p< 0.000). Conclusion: The education programs are effective on nurses′ knowledge and attitude toward Parkinson disorder and the roles such as medical care, Education and advocacy. Hence, the educational interventions related to nursing roles in caring Parkinson patients are necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژگان کلانترزاده | mojgan kalantarzadeh
کرمان، جاده جوکار، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، دانشکده پرستاری.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)
محبوبه صفوی | mahbobeh safavi
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پزشکی تهران (Islamic azad university of tehran medical sciences)
محمود محمودی | mahmood mahmoodi
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-23-7&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات