این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵۶-۶۴

عنوان فارسی عوامل تاثیرگذار بر عملکرد اساتید در تدریس دروس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : ارزشیابی اساتید به عنوان یکی­ از استراتژی های مهم برای ارتقای کیفیت آموزشی­ مورد توجه دانشگاههاست. این مطالعه با هدف تعیین ملاک­های سنجش عملکرد اساتید در­ دروس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. روش بررسی : این مطالعه توصیفی- تحلیلی­در سال 1387­برروی 330 دانشجوی رشته­های مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان که از طریق تصادفی(طبقه ای) نمونه گیری شدند، صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای روا و پایا مشتمل بر 63 سئوال بسته، در حیطه های عوامل حرفه ای، علمی و فردی­ بود. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS و از طریق آمار توصیفی و آزمون های آماری t مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. یافته ها : نمونه­ها 3­/73 درصد(242نفر) دختر و 7/26درصد پسر بودند. ویژگی­های حرفه­ای اساتید ­با میانگین42/0± 22/4، مهم-ترین عامل در ارزشیابی بود و ویژگی­های علمی و فردی آنان به ترتیب با میانگین 55/0± 14/4 و52/0± 86/3 در اولویت بعدی قرار داشتند. در­بخش ویژگی های حرفه­ای« توانایی اساتید در تفهیم درس» با میانگین 96/0± 64/4­، در بخش ویژگی­های علمی­« توان علمی و دانش اساتید» با میانگین57/0± 65/4 و دربخش ویژگی های فردی«صبرو حوصله و اخلاق خوب اساتید» با میانگین68/0± 61/4 بیشترین نمره را به خود اختصاص دادند.4/62 درصد معتقد بودند که­ در بیان نظراتشان صداقت دارند و4/59 درصد نیز ارزیابی­شان را قابل اعتماد دانستند. نتیجه­گیری : علی رغم مهم بودن ویژگی­های علمی اساتید، توانایی وی در تفهیم درس و بیان شیوا از اهمیت بالایی در نزد دانشجویان برخوردار است. می توان از نظرات دانشجویان به عنوان یک بخش مهم از ارزشیابی اساتید استفاده کرد و­همراه با آن نواقص و کاستی های موجود را شناسایی و مرتفع کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، استاد، دانشجو، گلستان

عنوان انگلیسی The Viewpoint of Students about The Influential Factors of Teacher’s Performance in Theoretical Courses in Golestan University of Medical Sciences’ Students
چکیده انگلیسی مقاله  Background and Objective : ­ Teachers’ evaluation is considered one of the important strategies for education quality enhancement in universities. The objective of the current study was to investigate the students’ viewpoints about the evaluation criteria of teacher’s performance in theoretical courses in Golestan University of Medical Sciences. Material and Methods: This cross- sectional study was conducted, in 2008, on 330 students of various disciplines. They were recruited via stratified random sampling and asked to fill out a valid and reliable questionnaire including 63 closed questions, which are related to individual, scientific and professional fields. ­Using SPSS software, we analyzed the data by descriptive statistics, independent t­-test, and Anova and Pearson correlation. Results: Seventy-three-point-three (n=242) are females and 26.7% (n=88) males. ­The most important factors in teacher's evaluation are Professional characteristics (4.22±0.42).­­Their scientific ability (4.14) and individual characteristics (3.86%), respectively, are the other factors. In professional characteristics, ­“The verbal skills and teaching methods " with the mean of 4.64 in scientific ability, "the knowledge and scientific power" with the mean of 4.65 and in individual issue, “patience and good humor" with the mean of 4.61 are the most important issues. Sixty-two-point-four percent of students believe that they are honest about their evaluation and 59.4% of them claim that their evaluation is reliable. Conclusion : In spite of the importance of the scientific abilities, the verbal skills and teaching methods are considered the most prominent ones. ­The Students’ viewpoints can be used as an important part of teachers' evaluation for recognizing and eliminating the shortcomings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teacher, Evaluation, Student, Golestan

نویسندگان مقاله عبدالرحمان چرکزی | abdolrahman charkazi
گرگان، ابتدای جاده شصتکلا، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت عمومی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

محمد تقی بادله | mohammad taghi badeleh
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

سید عابدین حسینی | seyyed abedin hosseini
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

قنبر روحی | ghanbar rouhi
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

اکرم ثناگو | akram sanagoo
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

سید یعقوب جعفری | seyyed yaghoob jafari
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-4-9&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات