این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۳
عنوان فارسی
تاثیر آموزش الکتروشوک درمانی بر وضعیت شناختی بیماران بستری شده در بخش اعصاب و روان بیمارستان پنج آذر شهر گرگان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: الکتروشوک درمانی، روشی است برای درمان بیماریهای روانی که نیاز به همکاری تیم بیهوشی، روان پزشکی و پرستاری دارد. یکی از مراقبتهای مهم پرستاری، آموزش به بیمار بهخصوص در مورد موقتی بودن اختلال شناختی بعد از الکتروشوک درمانی میباشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش قبل از الکتروشوک درمانی بروضعیت شناختی بیماران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه تجربی بر روی 74 نفر از بیمارانیکه برای اولین بار تحت درمان با الکتروشوک بودند انجام شد. نمونه- ها به صورت تصادفی به دو گروه( 37 نفر گروه آزمایش و 37 نفر شاهد) تقسیم شدند. در گروه مداخله به کمک پمفلت، عکس و سخنرانی آموزش های قبل از شوک داده شد. وضعیت شناختی بیماران بهترتیب قبل از الکتروشوک درمانی، 24 ساعت بعد از اولین، سومینو ششمین شوک بررسیو سپس دردو گروه مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه استانداردوضعیت شناختی MMSE بود. دادهها بعد از جمع آوری با آزمون آماری اندازههای تکرار( (Repeatedmeasures و آزمون t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: آزمون آماری تفاوت معنی داری را در وضعیت شناختی گروه شاهد وآزمایش نشان داد(01/0 > p ). این تفاوت، 24ساعت بعد از اولین و سومین الکتروشوک مشاهده شد، به طوری که وضعیت شناختی گروه آزمایش در این فواصل بیشتر از گروه شاهد بود، ولی بین دو گروه تفاوت معنی داری بعد از شوک ششم مشاهده نشد. نتیجه گیری: کمبود وعدم آگاهی، موجب ترس و آشفتگی میشودکه عوارض شناختی بعد از الکتروشوک درمانی را تشدید می- کند، لذا ضرورت دارد پرستاران اطلاعات مناسب و کافی را قبل از اجرای این روش درمانی در اختیار بیماران قرار دهند. کلید واژه ها: آموزش، الکتروشوک، وضعیت شناختی
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، الکتروشوک، وضعیت شناختی
عنوان انگلیسی
The Effect of Education Related to Electroconvulsive Therapy (ECT) on Cognitive Status of Neuropsychological Patients in Panje Azar Hospital in Gorgan
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective : Electroconvulsive Therapy is a psychiatric treatment in which a group of professions including anesthesia, psychiatry and nursing are needed. One of the most important nursing cares is patient education, especially about having temporary cognitive impairment occurred after ECT. This study investigated the effect of training on cognitive status of patients undertaken ECT. Material and Methods : This pre-experimental study was conducted on 74 patients, first treated with electroconvulsive therapy, who were placed randomly in two equal groups of case and control . In case group, we used pamphlet, images and lecture to give information. Patients’ cognitive status was assessed before ECT and twenty-four hours after the first, third and sixth sessions. The data was collected by a questionnaire called MMSE cognitive status and analyzed by Repeated measurement and t-test. Results: There is significant difference between cognitive status of case and controls (p > 0/01) 24 hours after the first and third treatment session s , but no changes for sixth session. Conclusion: lack of knowledge results in fear and disturbances, which in turn leads to exacerbating of cognitive problems. Thus, nurses are required to give the patients adequate information before ECT . Keywords: Education , Electroconvulsive therapy, Cognitive status
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education , Electroconvulsive therapy, Cognitive status
نویسندگان مقاله
حمید حجتی | hamid hojjati
دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلی آباد کتول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول (Islamic azad university of ali abad katool)
سید حمید شریف نیا | seyyed hamid sharifnia
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
محسن مبشری | mohsen mobasheri
بیمارستان پنج آذر گرگان
گلبهار آخوندزاده | golbahar akhoondzadeh
دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلی آباد کتول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول (Islamic azad university of ali abad katool)
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-25-4&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات