این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۰-۳۴
عنوان فارسی
تفاوت جنسیتی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در مطالعات مختلف به تفاوت جنسیتی در هوش هیجانی اشاره می شود و غالباً زنان و دختران را دارای هوش هیجانی بالاتر میدانند. هدف این مطالعه، تعیین تفاوت جنسیتی در هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بوده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1387 به روش تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شیرینگ، به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شدکهروایی و پایایی آندر مطالعات مختلف مورد تأیید قرارگرفته است(ضریب آلفایکرونباخ بین 75 تا 85 درصدگزارش شده است). داده ها با آزمون های آماری توصیفی وآزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. در تمامی آزمون ها سطح معنی داری 05/0 درصد در نظر گرفته شد. یافته ها: هوش هیجانی دانشجویان دختر2/104و پسران 1/100 بودهکه این اختلاف از نظر آماری معنادار بوده است (03/0= P ). دانشجوان دختردر مؤلفه های خودکنترلی، خود آگاهی و هوشیاری اجتماعی مقیاس هوش هیجانی نمرات بالاتری داشتند(05/0 P< ). در دو خرده مقیاس خودانگیزی و مهارت اجتماعی، اختلاف معنی داری بین دو جنس وجود نداشت(05/0< P ). نتیجه گیری: همه مؤلفههای هوش هیجانی در دو جنس تفاوت ندارند، ولی مؤلفه های هشیاری اجتماعی و خودکنترلی تحت تأثیر جنسیت قرار میگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، تفاوت جنسیتی، دانشجویان علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Gender Difference and Emotional Intelligence in Golestan University of Medical Sciences’ Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective : The relation between gender and emotional intelligence has been considered in different studies and it seems that females have higher emotional intelligence. We aimed to determine gender difference in emotional intelligence among students of Golestan University of medical sciences. Materials and Methods: This descriptive-analytical study was conducted, 2008, on 180 students selected randomly. For data collection, we used a valid and reliable(r= 0.75 to 0.85)emotional intelligence questionnaire named Cyberia shrink. Descriptive statistics and independent t-test (p ≤ 0.05) were used to analyze the data, using SPSS-16 software. Results: As the results show, There is significant difference(P=0.03)between Females’ emotional intelligence (104.2) and males’ (100.1). Female students have higher scores in their self control, self awareness and social awareness (P< 0.05). There is no the self motivation and social skills between males and females are not significantly different. Conclusion: There is no difference in all components of emotional intelligence between two genders, but we can say self control and social awareness can be influenced by gender .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عین اله ملایی | einollah molaie
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
حمید آسایش | hamid asayesh
دانشگاه علوم پزشکی قم
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
بهزاد تقوی کیش | behzad taghva kish
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
مصطفی قربانی | mostafa ghorbani
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-33-8&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش مورد
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات