این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۵۸-۶۸

عنوان فارسی ارزشیابی جامع دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان بر اساس الگوی‌CIPP از دیدگاه کارکنان آموزشی در سال تحصیلی ۸۶-۸۵
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: فرآیند تعیین و تهیه اطلاعات لازم درباره ی مطلوبیت هدف های برنامه توسعه، به منظور هدایت، تصمیم‌گیری، بهبود فعالیت های دانشگاهی و کسب بازده مورد نظر آن دانشگاه، ارزشیابی خوانده شده و به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر نظام برنامه‌ریزی دانشگاهی قلمداد می‌شود . هدف این پژوهش، ارزشیابی جامع دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با رویکرد مبتنی بر مدیریت بر اساس الگوی CIPP ، به منظور تهیه اطلاعات مفید برای کمک به افراد برای قضاوت و بهبود برنامه آموزشی و کمک به رشد سیاست ها و خط مشی برنامه ها می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع ارزشیابی است. برای این­کار اجزای چهارگانه الگوی CIPP شامل زمینه،­ درون‌داد، فرآیند و برون‌داد به مؤلفه‌های جزئی‌تر تقسیم شدند، سپس استانداردهای اولیه براساس نظر مدیران دانشگاه، مدیران گروه و اعضای هیأت علمی تدوین شد. در مرحله بعد، بر اساس استانداردهای اولیه ابزار اندازه‌گیری، طراحی و اجرا شدند. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین نمره های عوامل زمینه، درون داد، فرآیند و برون داد از دیدگاه اعضای هیأت علمی، دانشجویان، مدیران گروه، مدیران دانشگاه، کارشناسان و دانش‌آموختگان به ترتیب برابر 550/2، 714/2، 208/3 و 910/2 است که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه آزاد در این شاخص هاست. نمره مجموع این چهار عامل نیز برابر 845/2 بود که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه از لحاظ کلی است. نتیجه­گیری: با­توجه به­جوان بودن دانشگاه آزاد اسلامی وکم بودن نسبت اعضای­ هیأت علمی با­مرتبه دانشیاری واستادی ­ به مربی، این میزان مطلوبیت قابل قبول است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، الگوی ارزشیابی CIPP، الگوی ارزشیابی جامع

عنوان انگلیسی Evaluation of Azad University of Gorgan Based on Context, Input, Process, Product (CIPP) Approach in Academic Year of 2006-2007
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective : Evaluation is considered as an integral component of academic planning system and the process of determining and providing necessary information about desirability of development program targets. The aim of present study was comprehensive evaluation of Islamic Azad University of Gorgan based on CIPP Model to provide useful information to help people to judge and improve the curriculum and develop the policy of programs . Materials and Methods: The type of this study is educational evaluation. First, for conducting the evaluation, four domains of CIPP model including context, input, process and product was divided into more detailed parts, then primary standards were developed based on viewpoints of deans, head of department and faculty members of the university. After that, based on primary standards, measurement tools were created and administrated. Results: The results showed that the average score of context, input, process and product from the perspective of faculty members, students, head of department, university administrators, professionals and graduates, is 2.55, 2.714, 3.208 and 2.91, respectively, which indicates the relative desirability of the university in these four factors. The total score of four factors is 2.845 indicating the relative desirability of the university in general. Conclusion:­ Given the youth of Gorgan Azad University and­ low proportion of faculty members with full professor and associate professor degree, this level of desirability is acceptable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جلیل فتح آبادی | jalil fathabadi
دانشگاه شهید بهشتی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

علیرضا محمدی آریا | alireza mohammadi arya
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

یزدان کاکایی | yazdan kakaie
دانشگاه شهید بهشتی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محمد نوذری | mohammad nozari
دانشگاه آزاد واحد تربت جام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-33-12&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات