این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۴۲-۵۱
عنوان فارسی
استرس شغلی پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر زنجان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: پرستاری شغلی بی نهایت پر استرس است و پرستاران با انواع استرس های فردی، ارتباطی و سازمانی مواجه هستند که به طور معکوس بر سلامت آن ها و رضایت شغلی آن ها تأثیر می گذارد. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف تعیین استرس شغلی پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر زنجان انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی و مقطعی 155 نفر از کارکنان پرستاری بیمارستان های آموزشی شهر زنجان به طور تصادفی طبقه بندی شده و در سال 1389 مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری پرسشنامهی اطلاعات دموگرافیکو پرسشنامهی تنش شغلی پرستاری تافتگری و اندرسون بود. اطلاعات پس ازجمع آوری با نرم افزار 14.5 - SPSS با محاسبه ی آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که موقعیت های مختلف شغلی برای 4/57 درصد پرستاران از تنش زیاد، برای 40 درصد از تنش متوسط و تنها برای 6/2 درصد از تنش کم برخوردار بود. ضریب همبستگی اسپیرمن مبین وجود ارتباط بین سطح تحصیلات و سطح تنش (192/0 , r= 017/0 (p= بود. یافته های دیگر پژوهش (سن، جنس، نوع بخش، وضعیت تأهل، نوبت کاری، سابقه کار، بخش محل کار، ساعت اضافه کار و تعداد فرزندان) ارتباط معنی داری با استرس شغلی نشان ندادند. نتیجه گیری: با توجه به اثرات زیان بار استرس شغلی در پرستاران پیشنهاد می گردد، مسؤولان برای کاهش عوامل استرس - زا مانند: عدم رضایت از حقوق و مزایا، حجم کار زیاد، مبهم بودن نقش ها و فقدان حمایت اقدام نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرستاران، استرس شغلی، مراکز آموزشی درمانی، شهر زنجان
عنوان انگلیسی
Nurses Job Stress in Therapeutic Educational Centers in Zanjan
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective : Nursing is an extremely stressful profession. Nurses are confronted with a variety of personal, communicational and organizational stresses, which affect on their health and job satisfaction reversely. The purpose of present study is to determine nurse's job stress in therapeutic-educational centers in Zanjan. Material and Methods : In this cross sectional descriptive- analytical study 155 nurses of nursing staff of teaching hospitals of Zanjan were selected by stratified random sampling in 2010. The instruments were a demographic data sheet and Toft-Gray and Anderson's nursing stress scale. The Data were analyzed by SPSS-14.5 software, using descriptive statistics and Spearman & Pearson correlation coefficient. Results: The results show that various occupational conditions lead to tensions, high level (57.4%), moderate (40%) and low intention (2.6 %). Based on Spearman, there is a significant relationship between levels of tension and education status (r= 0.192, P= 0.017). Other variables such as age, sex, ward, marital status, shift working, record of services, overtime and number of children show no significant relationship with occupational stress. Conclusion: Regarding to the harmful effect of occupational stress on nursing staff, we recommend that the authorities to consider reducing the stressful factors such as dissatisfaction of salary and premium, job overload, ambiguous roles and lack of social support.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Nurses, Job Stress, Therapeutic Educational Centers, Zanjan
نویسندگان مقاله
معصومه مرتقی قاسمی | masoomeh mortaghi ghasemi
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)
زینب قهرمانی | zeinab ghahremani
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)
امیر واحدیان عظیمی | amir vahedian azimi
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
فاطمه قربانی | fatemeh ghorbani
بیمارستان آیت الله موسوی
نشانی اینترنتی
http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-18-3&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات