این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۲-۴۸

عنوان فارسی همکلاسی های جنس مخالف: تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : برقراری ارتباط موثر وغیر موثر بخش اصلی فعالیتهای زندگی مارا تشکیل می ­ دهد . هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان پسر و دختر از همکلاسی بودن با جنس مخالف و پیامدهای آموزشی آن بوده است. روش بررسی: این مطالعه یک تحقیق کیفی است که مشارکت کنندگان آن دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان بودند که مورد مصاحبه قرار گرفتند.با توجه به اشباع مفهومی طبقات، مصاحبه با 20 دانشجو از کفایت لازم برخوردار بوده است. از نمونه گیری مبتنی بر هدف و از مصاحبه های انفرادی نیمه ساختار و عمیق برای گردآوری داده ها استفاده شد. مصاحبه ها خط به خط دست نویس، کدگذاری و طبقه بندی و با فرایند "تحلیل محتوای" تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: شرکت کنندگان دختر و پسر، داشتن همکلاسی جنس مخالف را به دلیل "آمادگی برای زندگی کاری آتی و شناخت جنس مخالف" ضروری می دانستند. تعامل بین همکلاسی پسر و دختر به یک باره رخ نمی دهد بلکه محیط کارآموزی زمینه ای برای نزدیک کردن آنها به یکدیگر است. محیط های آموزشی بالینی در شناخت بیشتر از جنس مخالف موثر بوده است. بنابراین تجربه و دیدگاه شرکت کنندگان در این مطالعه در ارتباط با همکلاسی جنس مخالف در محیط آموزشی در قالب دو مضمون "تسهیل کننده یادگیری" و "بازدارنده یادگیری" تبیین شد. نتیجه گیری : دوره دانشگاهی به دلیل کوتاه بودن و یادگیری تخصصی و آماده شدن برای زندگی کاری آینده، استرس زا می باشد. داشتن همکلاسی جنس مخالف، در این دوره، خود یک چالش اساسی است. هر چند که دانشجویان داشتن همکلاسی جنس مخالف را ضروری می دانستند به دلیل نداشتن زمینه آشنایی با جنس مخالف در سنوات تحصیلی قبل، مواجهه ناگهانی با آنان موجب درگیری های عاطفی می شود به طوری که اثر بازدارندگی بر یادگیری دارد. وجود مشاوران آگاه و معتمد در دانشگاه ها می تواند به دانشجویان در مقابله صحیح با شرایط اجتماعی فرهنگی محیط های آموزشی و هدایت یادگیری ها در برنامه درسی پنهان کمک نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنس مخالف، همتایان، دانشجو، یادگیری، همکلاسی

عنوان انگلیسی Opposite-Sex Classmate: Facilitator and Barrier to Learning
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Effective and non-effective communication is the main part of our daily life activities.The purpose of this study was to investigate the male and female students of having opposite gender classmate and its educational impact, based on their perception and experiences. Material and Methods: In this qualitative study, the nursing students of Golestan University of Medical Sciences were invited to participate in interview.Considering purposeful sampling method and concept saturation, we interviewed with 20 students. The data were collected through individual interactive semi-structured interviews.The interviews were transcribed line by line, coded and categorized through analyzing "content analysis". Results: Both male and female participants state that having classmates with opposite- sex, due to preparation for future work-life and knowing opposite gender, is essential. Interaction between a male and female classmate is forming gradually during clinical training.Clinical learning environments are effective in better understanding of opposite gender.The experiences and perceptions of the participants in terms of having classmates with opposite gender in educational environment are explained with two main themes "learning facilitator and "learning inhibitor". Conclusion: Since the academic period is short, it seems that preparation for future work-life is stressful and also being classmate with opposite gender is a major challenge for the students too. Although the students know that having opposite-sex classmate is a necessary issue, due to lack of experiences in their previous school years, this sudden exposure may cause emotional conflict and as a result learning process is inhibited. Having knowledgeable and trustworthy consultants in university may be helpful for the students to deal with their social condition and cultural environment and conduct hidden curriculum
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکرم ثناگو | akram sanagoo
دانشگاه علوم پزشکی

لیلا جویباری | leila jouybari
دانشگاه علوم پزشکی

منیره کاظمی | monireh kazemi
دانشگاه علوم پزشکی


نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات