این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۲۰-۲۶

عنوان فارسی اضطراب دانشجویان پرستاری به هنگام رویارویی با بیماران مبتلا به اختلالات روانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرستاران و دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیماران روانی، یا انگیزه کافی برای مراقبت از این بیماران ندارند یا به علت باورهای های منفی و اضطراب، از برخی جنبه های مراقبتی این بیماران غفلت می کنند لذا ما در این مطالعه به بررسی میزان اضطراب دانشجویان پرستاری در برخورد با بیماران روانی و عوامل موثر بر آن پرداخته ایم. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 64 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1388 به صورت نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس اضطراب بین فردی در برخورد با بیماران روانی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها با شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون من ویتنی و کروسکال والیس در محیط نرم افزاری SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 5/1±43/20 بود و 8/56 درصد از دانشجویان دختر بودند. سطح اضطراب دانشجویان در 9/17 درصد از دانشجویان، شدید و در 1/48 درصد، متوسط بود(05/ 0P<). اضطراب دختران بیش از پسران بود و این اختلاف از نظر آماری معنادار بود. دانشجویان دارای تجربه بالینی در بخشهای روانپزشکی اضطراب کمتری داشتند(05/ 0P<). نتیجه گیری: اضطراب دانشجویان در برخورد با بیماران روانی قابل توجه است و باید با اقدامات برنامه ریزی شده، مانند ملاقات های زود هنگام دانشجویان با بیماران روانی و دریافت آموزشهای اختصاصی میزان اضطراب آنها را کاهش داد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، دانشجو، پرستاری، اختلالات روانی

عنوان انگلیسی Nursing Students’ Anxiety in Times of Confronting With Mentally Ill Patients
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Nurses and nursing students, as a member of psychiatric team, have not enough incentive for caring mental disorders. Because of some negative stereotypic beliefs and anxiety, they neglect some aspects of psychiatric care. We decided to study on nursing students’ anxiety in facing with mentally ill patients. Material and Methods: In this descriptive study, 64 nursing students of Golestan University of Medical Sciences were selected via convenience sampling. The instruments were demographic information data sheet and interpersonal anxiety scale. We used Descriptive statistics, Spearman correlation coefficient, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests to analyze the data (spss 16). Results: The students aged 43.20±5.1 were female (56.8%) and male (43.20%). Anxiety level in 17.9% of participants were severe and in 48.1% of them moderate (P< 0.05). There is significant difference between male and female’s anxiety. Students with clinical experience of being in psychiatric ward have the lower level of anxiety (P< 0.05). Conclusion: The Student’s anxiety in facing with mentally ill patients is considerable and we should alleviate this anxiety by some programmed actions such as frequently presenting in psychiatric wards and by special education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Students, Nursing, Mental Disorders

نویسندگان مقاله حمید آسایش |


مسلم حسام |


حسین نصیری |


علیرضا شریعتی |


قنبر روحی |



نشانی اینترنتی http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات