این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۱، صفحات ۳۵-۵۸

عنوان فارسی نقش سیستم‌‌‌‌های مغزی-رفتاری و تیپ‌‌‌‌های صبحی-عصری در پیش‌‌‌‌بینی اختلالات رفتاری دانش‌‌‌آموزان
چکیده فارسی مقاله  
اختلالات رفتاری به شرایطی اطلاق می‌‌‌‌شود که رفتارهای کودک متناسب با سن عاطفی و روانی وی نیست و همواره با عوامل زیستی و شخصیتی در ارتباط بوده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سیستم‌‌‌‌های مغزی-رفتاری و تیپ‌‌‌‌های صبحی‌عصری در پیش‌‌‌‌بینی اختلالات رفتاری در دانش‌‌‌‌آموزان دورۀ ابتدایی است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نمونۀ پژوهش 180 دانش‌‌آموز دورۀ ابتدایی شامل پایه‌‌‌‌ها‌‌‌‌ی چهارم، پنجم و ششم بودند که به‌صورت نمونه‌‌‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌‌‌‌ها از پرسشنامه‌‌‌‌های سیستم‌‌‌‌های مغزی-رفتـاری کارور و وایت، صبحی‌عصری هورن-‌آستبرگ و اختلال رفتاری راتر(فرم والدین)استفاده شد و داده‌‌‌‌های گرد‌‌‌‌آوری‌شده با استفاده از آزمون‌‌‌‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌‌ها نشان دادند که اختلالات رفتای با مؤلفۀ حساس به
پاداش (01/0 > p، 45/0- = r) و سائق (01/0 > p، 52/0- = r) از سیستم فعال‌‌‌‌سازی رفتاری و مؤلفۀ صبحی- عصری بودن (01/0 > p، 28/0- = r)، رابطۀ منفی؛ اما با مؤلفۀ جستجوی سرگرمی (01/0 > p، 36/0 = r) و حساسیت به تنبیه (01/0 > p، 59/0 = r)، رابطۀ مثبت دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سیستم بازداری رفتاری می‌‌‌‌تواند اختلالات رفتاری دانش‌‌‌‌آموزان را پیش‌‌‌‌بینی کند.به‌نظر می‌رسد هرچه سیستم بازداری رفتاری فعال‌‌‌‌تر باشد و افراد گرایش به تیپ‌‌‌‌‌های عصری داشته باشند، اختلالات رفتاری بیشتری نمایان می‌‌‌‌شود.
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات رفتاری، تیپ‌‌‌‌های صبحی- عصری، سیستم‌‌‌‌های مغزی-رفتاری،

عنوان انگلیسی نقش سیستم‌‌‌‌های مغزی-رفتاری و تیپ‌‌‌‌های صبحی-عصری در پیش‌‌‌‌بینی اختلالات رفتاری دانش‌‌‌آموزان
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلالات رفتاری,تیپ‌‌‌‌های صبحی- عصری,سیستم‌‌‌‌های مغزی-رفتاری

نویسندگان مقاله سجاد بشرپور |
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی

سپیده محمودزاده |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

جواد درودی |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_4264_9bde7124dfb30de0c4a5030964a4e9bb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات