این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۵، شماره ۳۱، صفحات ۳۵-۵۸
عنوان فارسی
نقش سیستمهای مغزی-رفتاری و تیپهای صبحی-عصری در پیشبینی اختلالات رفتاری دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
اختلالات رفتاری به شرایطی اطلاق می
شود که رفتارهای کودک متناسب با سن عاطفی و روانی وی نیست و همواره با عوامل زیستی و شخصیتی در ارتباط بوده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سیستمهای مغزی-رفتاری و تیپهای صبحی
–
عصری در پیشبینی اختلال
ات
رفتاری در دانشآموزان دورۀ ابتدایی است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نمونۀ پژوهش 180 دانشآموز دورۀ ابتدایی شامل پایههای چهارم، پنجم و ششم بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سیستمهای مغزی-رفتـاری کارور و وایت، صبحی
–
عصری هورن-آستبرگ و اختلال رفتاری راتر
(فرم والدین)
استفاده شد و دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها
نشان دادند که اختلالات رفتای با مؤلفۀ حساس به
پاداش (01/0 >
p
، 45/0- =
r
) و سائق (01/0 >
p
، 52/0- =
r
) از سیستم فعالسازی رفتاری و مؤلفۀ صبحی- عصری بودن (01/0 >
p
، 28/0- =
r
)، رابطۀ منفی؛ اما با مؤلفۀ جستجوی سرگرمی (01/0 >
p
، 36/0 =
r
) و حساسیت به تنبیه (01/0 >
p
، 59/0 =
r
)، رابطۀ مثبت دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سیستم بازداری رفتاری میتواند اختلالات رفتاری دانشآموزان را پیشبینی کند.
بهنظر میرسد هرچه سیستم بازداری رفتاری فعالتر باشد و افراد گرایش به تیپهای عصری داشته باشند، اختلالات رفتاری بیشتری نمایان میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلالات رفتاری، تیپهای صبحی- عصری، سیستمهای مغزی-رفتاری،
عنوان انگلیسی
نقش سیستمهای مغزی-رفتاری و تیپهای صبحی-عصری در پیشبینی اختلالات رفتاری دانشآموزان
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلالات رفتاری,تیپهای صبحی- عصری,سیستمهای مغزی-رفتاری
نویسندگان مقاله
سجاد بشرپور |
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
سپیده محمودزاده |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
جواد درودی |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_4264_9bde7124dfb30de0c4a5030964a4e9bb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات