این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۱، صفحات ۵۹-۸۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و ذهن‌‌آگاهی دانش‌آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و ذهن‌‌آگاهی دانش‌‌آموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺎ ﻃﺮح پیش‌آزﻣﻮن-ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑا گروهﻛﻨﺘﺮل بود. جامعۀ آماری را همۀ دانش‌‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهر «رابر» در استان کرمان تشکیل ‌دادند که از بین آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی، 60 دانش‌آموز انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدتهشت جلسۀ دو ساعتی آموزش کاهش استرس مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی کابات- زین را دریافت کردند و گروه کنترل جریان عادی آموزشی و تحصیلی خود را سپری می‌کردند. هر دو گروه پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی،راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سیاهۀ ذهن‌آگاهی را قبل و بعد از آموزش به‌عنوان پیش‌آزمون وپس‌آزمون تکمیل کردند. نتایج تحلیل داده‌‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیّری
(مانکووا) نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و ذهن‌‌آگاهی دانش‌آموزان تأثیر معنا‌‌داری دارد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی، روشی اثربخش است و می‌تواند افزایش سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و ذهن‌آگاهی دانش‌‌آموزان را درپی داشته باشد. یافته‌های این پژوهش با توجه به نقش ذهن‌آگاهی در کاهش آسیب‌های تحصیلی دارای مضامین کاربردی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش کاهش استرس، ذهن‌آگاهی، سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی،

عنوان انگلیسی تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر سرزندگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و ذهن‌‌آگاهی دانش‌آموزان دبیرستانی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش کاهش استرس,ذهن‌آگاهی,سرزندگی تحصیلی,خودتنظیمی تحصیلی

نویسندگان مقاله سعیده تاج‌الدینی |
 کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان

افسانه توحیدی |
استادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان (نویسنده مسئول)

سیدحسین  موسوی‌نسب |
استادیار روان‌شناسی سلامت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_4267_12e2a628d2eda33ad381d42f55c0e864.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات