این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۱، صفحات ۱۱۱-۱۴۴

عنوان فارسی تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی مدرسه‌‌محور ‌‌مبتنی ‌‌بر تئوری انتخاب و تعیین اثربخشی آن بر سرزندگی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر، با هدف تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی مدرسه‌‌محور مبتنی‌‌بر تئوری انتخاب و تعیین اثربخشی آن بر سرزندگی تحصیلی انجام شد. طرح تحقیق به‌‌صورت پیش‌‌آزمون-پس‌‌آزمون همراه با گروه کنترل به تفکیک جنس بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانش‌‌‌‌آموزان مدارس عادی دولتی کلاس یازدهم ‌‌رشتۀ تجربی منطقۀ 11 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 را شامل می‌‌‌‌‌‌شد. داده‌‌‌‌های تحقیق به روش تمام‌‌شماری از 448 دانش‌‌‌‌آموز گردآوری شد و درنهایت نمونۀ آماری در دو گروه آزمایش و کنترل به‌‌ترتیب شامل 41 و 30 نفر از دانش‌‌آموزان، مورد مطالعه قرار گرفت. تدوین بسته در سه
مرحلۀ مقدماتی تا پایانی در قالب کتاب کار و راهنمای مدرس در 8 جلسۀ آموزش 120 دقیقه‌‌‌‌ای انجام و ارائه شد. برای اعتباریابی بسته از اعتبار محتوایی استفاده شد. ابزار تحقیق مقیاس سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی‌‌زاده (1391) بود که برای سنجش سرزندگی تحصیلی در این پژوهش استفاده شده است. نتایج به‌‌دست‌‌آمده حاکی از آن است که بستۀ آموزشی توانسته به‌‌صورت معنی‌‌داری میزان سرزندگی تحصیلی را افزایش دهد. میانگین نمرات پس‌‌آزمون با 20% افزایش از 23.49 به 27.90 رسیده که
 
 
نشان از رشد قابل‌‌ملاحظه‌‌ای در سرزندگی تحصیلی دارد. به‌‌علاوه میزان سرزندگی تحصیلی بعد از اجرای پس‌‌آزمون پیگیری شد و نتایج نشان داد که تغییر محسوسی در نتایج پس‌‌آزمون بعد از دو ماه ایجاد نشده است. در تبیین این نتیجه می‌‌‌‌توان چنین گفت که برنامۀ آموزشی در طولانی‌‌مدت نیز اثربخش بوده است. به عبارت دیگر، بافراگیری اصول تئوری انتخاب، دانش‌‌آموزانمسئولانه دست به انتخاب‌‌هایجدید برای دستیابی به موفقیت و عملکرد بهتری زده‌‌‌‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرزندگی تحصیلی، تئوری انتخات، بستۀ آموزشی، مدرسه-محور،

عنوان انگلیسی تدوین و اعتباریابی بستۀ آموزشی مدرسه‌‌محور ‌‌مبتنی ‌‌بر تئوری انتخاب و تعیین اثربخشی آن بر سرزندگی تحصیلی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سرزندگی تحصیلی,تئوری انتخات,بستۀ آموزشی,مدرسه-محور

نویسندگان مقاله مریم خاکسار |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

فریبرز درتاج |
استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران

صغری ابراهیمی قوام آبادی |
دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

اسماعیل سعدی پور |
دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_4272_b9c3a4ed479f5430fd613b05dcea615e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-1074539.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات