این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۱، صفحات ۱۹۹-۲۱۶

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای احساس شادکامی دانش‌آموزان دختر و پسر دورۀ متوسطۀ دوم شهرستان زاهدان
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مقایسه‌ای احساس شادکامی براساس جنسیت و پایۀ تحصیلی در دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم شهرستان زاهدان بود. نمونۀ مورد بررسی عبارت بود از 400 نفر (189 نفر پسر و 211 نفر دختر) از دانش‌آموزان که به روش نمونه‌‌گیری چندمرحله‌‌ای طبقه‌‌ای تصادفی انتخاب شدند. طرح پژوهش، توصیفی و از مقیاس چند‌‌بُعدی رضایتمندی از زندگی دانش‌‌آموزان (MSLSS)[1] به‌منظور اندازه‌گیری احساس شادکامی استفاده شد. در کنار برخی از شاخص‌‌های توصیفی، برای آزمون فرضیه‌‌های پژوهش از آزمون‌های t نمونه‌های مستقل، تحلیل واریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. در کنار توصیف احساس شادکامی دانش‌آموزان به تفکیک جنسیت و پایۀ تحصیلی، یافته‌‌ها نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین شادکامی و ابعاد رضایتمندی از خانواده، دوستان و محیط زندگی بین گروه دختران و پسران وجود دارد. همچنین یافته‌‌های به‌‌دست‌آمده از تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد که بین چهار پایۀ ‌‌تحصیلی، ازنظر متغیّر شادکامی و ابعاد رضایتمندی از مدرسه، محیط زندگی و خود، تفاوت معناداری وجود دارد.



کلیدواژه‌های فارسی مقاله شادکامی، جنسیت، پایۀ تحصیلی،

عنوان انگلیسی بررسی مقایسه‌ای احساس شادکامی دانش‌آموزان دختر و پسر دورۀ متوسطۀ دوم شهرستان زاهدان
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شادکامی,جنسیت,پایۀ تحصیلی

نویسندگان مقاله زینب کیانی |
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان

مهرداد مظاهری |
دانشیار روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_4275_4d87e1828df050935b40678ef1702814.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-1074542.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات