این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۱، صفحات ۲۴۳-۲۷۰

عنوان فارسی نقش اشتیاق تحصیلی و شکفتگی در پیش‌بینی هیجان‌‌‌های تحصیلی دانش‌‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش اشتیاق تحصیلی و شکفتگی در پیش‌بینی هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر مشهد بود. از آنجا که نوع هیجان‌های تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نقش اساسی دارد، کسب عوامل مؤثر بر هیجان‌های تحصیلی حایز اهمیت است. روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطۀ دورۀ دوم شهر مشهد که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می‌‌دهند. نمونۀ پژوهش 320 نفر از دانش‌‌آموزان شهر مشهد بود که به روش نمونه‌‌گیری‌‌ تصادفی خوشه‌‌ای چندمرحله‌‌ای انتخاب شدند؛ بدین صورت که شهر مشهد به چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم شد، سپس از هر جهت یک دبیرستان و از هر دبیرستان چهار کلاس 20 نفری انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ‌‌ هیجان‌‌های تحصیلی (پکران و همکاران، 2002)، مقیاس شکفتگی (دینر و بیسواس، 2008) و پرسشنامۀ اشتیاق تحصیلی (گونیوس و کوزو، 2015) استفاده شد. داده‌‌های به‌دست‌آمده به‌وسیلۀ آزمون‌های آماری توصیفی و آزمون‌های استنباطی همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه‌و‌تحلیل شدند.
 
 
 
نتایج نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی و شکفتگی با هیجان‌‌های مثبت تحصیلی، رابطۀ مثبت و معنی‌دار وجود دارد (001/0P). همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 48 درصد از واریانس کل هیجان‌‌های تحصیلی با اشتیاق تحصیلی و شکفتگی تبیین شد که در این میان متغیّر شکفتگی بیشترین تأثیر را بر هیجان تحصیلی منفی با ضریب بتای 41/0- و بیشترین تأثیر را بر هیجان تحصیلی مثبت با ضریب 35/0 داشت؛ بنابراین با تقویت اشتیاق تحصیلی و شکفتگی و ارتقای عاطفۀ مثبت، بهزیستی و شادکامی، این احتمال وجود دارد که هیجان‌‌های مثبت تحصیلی دانش‌‌آموزان نیز افزایش یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتیاق تحصیلی، شکفتگی، هیجان‌‌های تحصیلی، دانش‌‌آموز،

عنوان انگلیسی نقش اشتیاق تحصیلی و شکفتگی در پیش‌بینی هیجان‌‌‌های تحصیلی دانش‌‌آموزان
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اشتیاق تحصیلی,شکفتگی,هیجان‌‌های تحصیلی,دانش‌‌آموز

نویسندگان مقاله نرگس هاشمی زاده نهی |
دانشجو دکتری-گروه روانشناسی،واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد ، ایران

حسین مهدیان |
دکترا تخصصی-گروه روانشناسی ، واحد بجنورد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد ، ایران


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_4277_dc6036ab93da495aa07fd6a370f8d16a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-1074544.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات