این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۲، شماره ۴۲، صفحات ۱-۱

عنوان فارسی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت متناسب با شرایط زمینه ای نظام آموزش عالی ایران است. این تحقیق کیفی از طریق نظریه زمینه ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش خبرگان آموزش عالی بودند که 36 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند جهت مصاحبه نیمه ساختارمند انتخاب شدند. در کنار مصاحبه، از سه منبع دیگر نیز برای گردآوری داده های پژوهش استفاده شد، که عبارت اند از، مشاهده، یادداشت برداری و اسناد. به همین منظور، داده های حاصل به داده های متنی تبدیل شد. پس از آن، ابتدا به کدگذاری باز، سپس، به کدگذاری محوری و انتخابی اقدام گردید. در مرحله اول کدگذاری باز، 2027 مفهوم به دست آمد. داده های مرحله دوم کدگذاری باز، در قالب 1262 مفهوم و 157 مقوله عمده طبقه بندی شدند. در مرحله کدگذاری محوری، 25 مقوله هسته ای تعیین شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی، مقوله گفتمان کیفیت، بیم و امید، به عنوان نهایی ترین مقوله هسته ای انتخاب و برحسب ویژگی هایش بسط داده شد. سپس، مقولات دیگر در قالب الگوی پارادایمی با این مقوله مرتبط گردید. این الگو در صورتی کارکرد مثبت خواهد داشت، که بسان یک کلیت واحد به تمامی ابعاد آن به طور یکسان توجه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبارسنجی،تضمین کیفیت،آموزش عالی،

عنوان انگلیسی accreditation and quality assurance model of Iran's higher education system from the perspective of the experts
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to design an accreditation and quality assurance model, appropriate to underlying condition Iran's higher education system. The qualitative study was conducted through Grounded Theory. The study population had higher education experts, which 36 persons by purposive sampling for semi-structured interview were selected. In addition to interview, 3 other sources were used to collect data, which are, observing, taking notes and documents. For this purpose, data obtained were converted into text data. After that, we act the first to open coding, then, to have axial and selective action. In the first phase open coding, in 2027 the concept was obtained. The second phase of open coding data, In 1262 concept and 157 major categories were classified. In axial coding stage, 25 core categories were determined. In selective coding stage, category of quality discourse, fear and hope, as the most original and the most ultimate core category select and according to its features were developed. Then, related made other categories in the form of a paradigm model with the this category. In case this model will have a positive function, which like a unit totality should be considered in every aspect of it alike.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مجتبی زاده |
گروه برنامه ریزی علوم اداری و مدیریت، دانشکده علوم انسانی واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران

عباس عباس پور |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

حسن ملکی |
گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

مقصود فراست خواه |
گروه برنامه ریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات