این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۱۹۳-۲۱۲

عنوان فارسی پیش ‌بینی آمادگی برای اعتیاد بر اساس ابعاد کیفیت زندگی کاری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی آمادگی برای اعتیاد بر اساس ابعاد کیفیت زندگی کاری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان است. روش: جامعه مورد بررسی عبارت بود از تمامی دانشجویان شاغل دانشگاه­های آزاد و سراسری شهر تهران در سال تحصیلی 1397-1396. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. از پرسش­ نامه ­های آمادگی برای اعتیاد، کیفیت زندگی کاری و فرسودگی تحصیلی استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد آمادگی برای اعتیاد با ابعاد کیفیت زندگی کاری رابطه منفی و با و فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت دارد. نتایج نشان داد آمادگی فعال برای اعتیاد بهترین متغیر پیش­ بین برای کیفیت زندگی دانشجویان و فرسودگی تحصیلی دانشجویان می­ باشد. اما متغیر آمادگی منفعل سهمی در پیش ­بینی ابعاد کیفیت زندگی کاری دانشجویان نداشت. نتیجه­ گیری: ابعاد کیفیت زندگی کاری و فرسودگی تحصیلی دانشجویان نقش تعیین کننده ای در تبیین مولفه­ های آمادگی آن ­ها برای اعتیاد دارد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمادگی به اعتیاد، کیفیت زندگی کار، فرسودگی تحصیلی، دانشجو

عنوان انگلیسی Prediction of Addiction Potential based on Quality of Working Life and Academic Burn-out among University Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this study was to predict addiction potential based on the quality of working life and academic burnout among university students. Method: All the employed students both in Azad and State universities of Tehran in the academic year 2017-18constituted the statistical population of this study. Using Cochran formula, 384 people were required to be selected as the sample units. The scales pertaining to Addiction Potential, Quality of Working Life, and Academic Burn-out were employed for data collection. Results: The results showed that addiction potential had a negative relationship with the quality of working life but had a positive relationship with academic burn-out. The results also indicated that active addiction potential is the best predictor of students' quality of life and academic burn-out. However, passive addition potential did not contribute to the prediction of students' quality of working life dimensions. Conclusion: The dimensions of students' quality of working life and academic burn-out have a decisive role in explaining the components of their addiction potential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه اسماعیلی مقدم | F esmaeli moqadam
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

مریم مشایخ | M mashayekh
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

سیامک اسلامی | S eslami
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1575-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1078689.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات