این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
بررسی های بازرگانی
، جلد ۱۵، شماره ۸۶-۸۷، صفحات ۲۹-۴۴
عنوان فارسی
تاثیر مسئولیت اجتماعی و بازاریابی داخلی سازمان بر تمایل به ترک خدمت کارکنان با نقش واسطه ای تعهد سازمانی
چکیده فارسی مقاله
ترک خدمت یکی از پدیدههای مهم در مطالعه رفتار افراد در محیط سازمانی میباشد. به همین دلیل سازمانهایی که بتوانند عوامل موثر در ترک خدمت کارکنان را شناسایی کنند میتوانند قبل از ترک سازمان توسط کارکنان، سیاستها و روشهای موثری را برای حفظ و نگهداری منابع انسانی به کارگیرند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی و بازاریابی داخلی سازمان برتمایل به ترک خدمت کارکنان با واسطه تعهد سازمانی میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و براساس نحوهی گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی به شمار میآید. جامعه آماری در این تحقیق کلیه کارکنان شعب بانک ملی تهران میباشند که مشتمل بر 9405 نفر است .جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که حجم نمونه 369 نفرحاصل گردید. روش نمونهگیری در این پژوهش، روش خوشهای است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی استاندارد استفاده شده است. روش آماری مورد استفاده در این تحقیق روش معادلات ساختاری است و کلیۀ تجزیه و تحلیلها به وسیلۀ نرمافزار 19SPSS و 23AMOS صورت پذیرفت. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که مسئولیت اجتماعی و بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارند و تعهد سازمانی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان تاثیر منفی و معناداری دارد. همچنین تعهد سازمانی تاثیر منفی مسئولیت اجتماعی و بازاریابی داخلی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان را به صورت کامل میانجیگری میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مسئولیت اجتماعی، بازاریابی داخلی، تعهد سازمانی، ترک خدمت،
عنوان انگلیسی
The impact of corporate social responsibility and internal marketing on employee turnover intentions with the mediating role of organizational commitment
چکیده انگلیسی مقاله
Employee turnover is one of the most important phenomena in the study of individuals’ organizational behavior. For this reason, organizations that identify effective factors in employee turnover are more likely to employ more effective policies and methods to maintain their human resources before they leave the organization. This study aims to investigate the impact of corporate social responsibility and internal marketing on employee turnover intentions, considering the mediating role of organizational commitment. The present research is practical in purpose, descriptive in data collection methodology and a survey research in type. The research population consisted of all employees in all Tehran branches of the Melli Bank of Iran, amounting to 9405 people. The Cochran formula was used to determine the sample size, which yielded a sample size of 369 people. This research employs the clustering method for sampling and a standard survey for data collection. The statistical method utilized in this study is the structural equation method and all statistical analysis was performed using SPSS19 and AMOS23 software. Testing the research hypotheses revealed that social responsibility and internal marketing have a positive and significant effect on organizational commitment and organizational commitment has a significant negative impact on employee turnover intentions. Also, organizational commitment completely mediates the negative impact of social responsibility and internal marketing on the employee turnover intentions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن بودلائی |
استادیار گروه علوم اجتماعی و رفتاری پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران
آلبرت بغزیان |
استادیار گروه علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران
حمیدرضا پنجه علی |
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد واحد الکترونیک
نشانی اینترنتی
http://barresybazargani.itsr.ir/article_33245_776e56cdf13baf78cd4875cd744cf3ff.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات