این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۱۵، شماره ۸۶-۸۷، صفحات ۴۵-۵۸

عنوان فارسی بررسی تاثیر عوامل اجتماعی و روانشناختی بر رفتارمصرف کننده سبز با نقش میانجی رفتارهای زیست محیطی و قصد خرید سبز
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر رفتار ‌‌آگاهانه ‌‌زیست‌محیطی مصرف‌کننده با تجزیه و تحلیل خصوصیات جمعیتی و روان‌شناختی مصرف‌کننده ‌سبز انجام شد. پژوهش از نوع کمّی و داده‌ها از طریق اینترنت و به‌صورت آنلاین با ابزار پرسشنامه الکترونیکی در دو مرحله جمع‌آوری و در مرحله نخست، رفتار ‌آگاهانه ‌زیست‌محیطی، قصد‌خرید‌سبز و خصوصیات مصرف‌کننده ‌سبز اندازه‌گیری شد. سه ماه بعد پاسخ‌دهندگان از نظر اثربخشی رفتار‌مصرف‌کننده‌ی ‌‌سبز مورد ارزیابی و با تحلیل داده‌ها، تاثیرات رفتار ‌‌آگاهانه‌‌زیست‌محیطی ‌مصرف‌کننده و قصد ‌خرید‌سبز روی رفتار‌مصرف‌کننده‌ی ‌سبز مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. برای بررسی ارتباط بین متغیرهای جمعیتی و روان‌شناختی با رفتار‌آگاهانه ‌زیست‌محیطی از روش رگرسیون چندگانه گام‌‌به‌گام و نیز برای بررسی رفتار ‌آگاهانه‌‌ مصرف‌کننده بر رفتار‌ مصرف‌کننده ‌سبز با نقش میانجی قصد‌ خرید ‌سبز از آزمون سوبل و برای تحلیل همزمان متغیر‌ها و میزان انطباق و برازش مدل مفهومی با داده‌های تجربی از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که متغیر‌های روان‌شناختی تاثیر بیشتری نسبت به متغیر‌های جمعیتی در رفتار‌‌آگاهانه ‌زیست‌محیطی دارد. مصرف‌کنندگان با سطح بالایی از رفتار‌‌آگاهانه ‌زیست‌محیطی، قصد‌خرید بالاتری را بروز می‌دهند. تاثیر مثبت رفتار‌‌آگاهانه زیست‌محیطی روی رفتار‌مصرف‌کننده به‌مراتب بیشتر از قصد‌خرید است. پژوهش درک کاملی از خصوصیات و رفتار مصرف‌کننده‌سبز، از جمله تاثیر قصد‌خرید سبز روی رفتار خرید‌سبز، که به استراتژی‌های آتی بازاریابی در این زمینه کمک می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study of Relationship between Socio-Psychological Factors and Green Buying Behavior with Mediating Role of Environmental Behavior and Green Buying Intention
چکیده انگلیسی مقاله This research aims to study the determinants of environmentally conscious consumer behavior (ECCB) by analyzing socio - demographic and psychographic green consumer characteristics. Also, the study explores the determinants of Green Buying Behavior (GBB) considering ECCB and Green Buying Intention (GBI) previously evaluated. To this end, we conducted a quantitative study based on internet survey and data collection was implemented in two phases: in the first phase environmentally conscious consumer behavior, Green Buying Intention and socio-psychological variables were measured. Three month later, the same respondents evaluated their Green Buying Behavior. Through Simultaneous analysis of the variables using the Structural equation modeling the effects of environmentally conscious consumer behavior and Green Buying Intention on Green Buying Behavior were measured. The results show that psychographic variables, with emphasis on perceived consumer effectiveness (PCE) are more relevant than socio-demographics in explaining environmentally conscious consumer behavior. The consumers with higher environmentally conscious consumer behavior have shown higher green buying Intention (GBI). environmentally conscious consumer behavior has a positive impact on Green Buying Behavior, higher than Green Buying Intention, which in turn mediates that relationship. This paper provides a comprehensive understanding about the green consumer profile and behaviour, including the effect of GPI on GPB, and thereby contributes to the coordination of future marketing strategies to target this segment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین عباسی اسفنجانی |
استادیار، گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

محمدتقی خدایی گرگری |
مدرس مدعو گروه مدیریت، اقتصاد وحسابداری دانشگاه پیام نور، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، پردیس ارس، دانشگاه تهران. کارشناس ارشد برنامه‌ریزی تعمیرات شرکت پتروشیمی تبریز


نشانی اینترنتی http://barresybazargani.itsr.ir/article_33246_0fc63e3fb4943a7f5602c322c4d5a135.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/642/article-642-1078760.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات