این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۶۵-۱۸۳
عنوان فارسی
بی اعتمادی اجتماعی در اشتراک دانش به مثابه مساله اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز)
چکیده فارسی مقاله
اشتراک دانش یکی از عناصر اصلی مدیریت دانش بوده که نقش پراهمیتی را در محیط دانشگاهی برای تولید و خلق دانش جدید و مزیتهای رقابتی بازی میکند. اعتماد اجتماعی مکانیسم تسهیلگری و واسطهای دراشتراک دانش را دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، مطالعه جامعه شناختی بیاعتمادی اجتماعی در اشتراک دانش به مثابه مساله اجتماعی میباشد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که با استفاده از فرمول کوکران و شیوه نمونه گیری طبقهای متناسب 650 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد اشتراک دانش و اعتماد اجتماعی بوده که با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 22 تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد که اعتماد اجتماعی همبستگی مثبت و معنی داری با اشتراک دانش دارد. نتایج آزمون همبستگی نشان میدهد که مولفههای اعتماد اجتماعی با همه ابعاد اشتراک دانش رابطه مثبت و معنی داری دارند. نتایج آزمون t نشان میدهد که اشتراک دانش برحسب جنسیت تفاوت معنی داری ندارد. نتایج حاصل از رگرسیون حاکی از این است که مولفههای تمایل به همکاری، اعتماد نهادی، صداقت و سن 39 درصد از واریانس اشتراک دانش را تبیین میکند و بعد تمایل به همکاری با ضریب بتای 33/0 بیشترین نقش را دارد. بنابراین، برای افزایش دادن میزان اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی بایستی به عوامل تاثیرگذار بر اعتماد اجتماعی در دانشگاه توجه جدی بشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Social Distrust in knowledge Sharing as a Social Problem (Case of study: Graduate Students of Tabriz University)
چکیده انگلیسی مقاله
Knowledge sharing is one of the main components of knowledge management that has a prominent role in universities for generating new knowledge and competitive advantage. Social trust has the mechanism of facilitating in knowledge sharing. Social trust is a mediator mechanism in sharing knowledge. Thus, the main purpose of this research is a social distrust in knowledge sharing as a social problem. The method of this study was descriptive-survey. The population of this study was graduate students of Tabriz University and with using of Cochran formula and proportional Sampling 650 person selected as a sample size. Reliability coefficients for social trust (0.776) and dependent variable of research is (0.812) This suggests that the selected items are suitable for measuring the variables of the research. The data gathering tool was a social trust and knowledge sharing questionnaire that was analyzed using SPSS software version22. Findings show a positive and significant relationship between social trust and student's knowledge sharing(r=0/556). There is also a positive and significant correlation between social trust components with knowledge sharing. The results of the correlation test indicate that the age and the score of students have a positive and significant relationship with knowledge sharing. T-test analysis show that knowledge sharing does not have significant difference based on gender of students. زخئantage niversities for generating new knowledge and ge management that has a prominant باشد و گیرندگان دانش هم با صداقت ر بینThe results of the regression show that the component of social trust explain39% of knowledge sharing variance. Meanwhile, the role of toward collaboration is more than other factors. Therefore, in order to increase the level of knowledge sharing among graduate students the factors affecting social trust should be seriously considered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدباقر علیزاده اقدم |
دانشیار و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز
محمد عباس زاده |
استاد و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
توکل آقایاری هیر |
دانشیار و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
داود قاسم زاده |
دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_68624_5ca354e1af780f908f0ac4099e90d78e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/640/article-640-1084033.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات