این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی مسایل اجتماعی ایران، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۵۹-۲۸۱

عنوان فارسی فهم پدیدارشناسانه معنای آموزش و شناسایی فرایندهای اصلی اجتماعی شکل دهنده آن در تجربه زیسته دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله شواهد کلی حاکی از آن است که نظام آموزش و پرورش به ویژه در دو دهه گذشته فضای پرچالشی را تجربه کرده است. از سوی دیگر به نظر می­رسد در جریان مطالعات و سیاست­گذاری­های این حوزه، به تجربه دانش­آموزان که مخاطبان آموزش و پرورش هستند توجه چندانی مبذول نشده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کیفی داده­ها، از منظری پدیدارشناسانه و با هدف مطالعه ساختارهای معنا و کشف روابط پنهان میان آن­ها، به تجربه زیسته دانش­آموزان دبیرستانی شهر تهران رجوع می­کند. پس از مصاحبه عمیق با 8 نفر اشباع نظری حاصل شد. معنای ظهور یافته در خصوص آموزش، تحت عنوان «آموزش نخبه محور کنکوری»، در فرایند اصلی اجتماعی شناسایی شد. سه مقوله مرکزی «مدرسه»، «خانواده» و «کنکور»، و یک مقوله غیر مرکزی تحت عنوان «صنعت چاپ و انتشار کتب کنکوری» ظهور یافت. دو فرایند اصلی مهم دیگر تحت عنوان «فرایند اصلی روانشناختی اجتماعی»، و «فرایند اصلی ساختاری کارکردی» شناسایی گردید. این فرایندها حاکی از نقش مدرسه به عنوان مکانیزم رسمی خلق و بازتولید نظام­های ارزش­گذاری دو قطبی، از جمله «اقلیت نخبه/اکثریت غیرنخبه» بوده و خانواده به عنوان «کارگزار اقتدارگرایی مدرسه در منزل» شناسایی گردید. که هر دوی این نهادها، در معنابخشی به کنکور به عنوان «تنها گزینه مناسب برای ادامه عضویت اجتماعی»، نقش مستقیم دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Meaning of Education and the Basic Social Processes Reproducing it in the Lived experiences of Tehran High-school Students: A Phenomenological Understanding
چکیده انگلیسی مقاله The current study is a qualitative one which delves into the meaning of education and its basic social processes in the lived experiences of high school students. Qualitative Data Analysis (QDA) is the method which is applied in a phenomenological perspective. In-depth interview was the data gathering technique. Theoretical saturation was reached after interviews with 8 students. The overarching meaning through the basic social process (BSP) emerged as "Konkour-oriented elitist education". The emergent BSP is made up of 3 core categories i.e. school, family and Konkour, wherein, family was identified as the agent of the authority exerted by school on the students to create and reproduce bi-polar values of elite/non elite. There were also identified a Basic Social Psychological Process (BSPP) and a Basic Structural-Functional Process (BSFP) within the BSP. The BSPP turned out students' permanent anxiety of being judged, misbehaved and disdained as non-elite by both school authorities and family on the way to admission in Konkour as the only choice to be a valuable social member. The BSFP spotted the functions of family and school in a context of bi-polar values of elite/non-elite where they highly collaborate in reproducing such a dichotomous value system and hence the paramount importance of Konkour as the only way to attain proper social membership.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فیروزه معتمد |
دکتری جامعه‌شناسی گرایش گروه‌های اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

حسین ابوالحسن تنهایی |
دانشیار جامعه‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


نشانی اینترنتی https://ijsp.ut.ac.ir/article_68628_f8ca75708d74f6fc88aa66a4448d0775.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/640/article-640-1084037.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات