این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ادبیات معاصر جهان، جلد ۹، شماره ۲۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی معلوم یا مجهول؟ عوامل مؤثر در انتخاب ساختار جمله در زبان دوم
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی میزان آگاهی فراگیران انگلیسی از تأثیر «نقش پذیرنده ها» به عنوان یک عامل مهم در ساختار جملات انگلیسی می پردازد. در زبان انگلیسی آرایش جملات به گونه ای است که نقش پذیرنده های «عامل»و «تجربه گر» بر دیگر نقش پذیرنده ها تقدم دارند و این مسأله به نوبه خود بر توالی واژه ها در جمله اثر می گذارد. بدین معنا که یک انگلیسی زبان ترجیح می دهد این دو نقش پذیرنده را در جایگاه فاعل جمله بکار ببرد. این الویت تا حدی است که حتی یک انگلیسی زبان ترجیح می دهد جمله معلوم را مجهول کرده و به این وسیله نقش پذیرنده های «عامل» و «تجربه گر» را به عنوان فاعل جمله بکار ببرد. جهت بررسی این امر در زبان دوم‘ اطلاعات مربوطه از طریق چهارآزمون از فراگیران انگلیسی که زبان مادری ایشان فارسی و دارای بسندگی زبان پیشرفته ای می باشند جمع آوری شد. نتایج حاصله حاکی از آن است که این فراگیران از تأثیرنقش پذیرنده ها بر آرایش جملات آگاه می باشند. در پایان ‘ این مقاله به بررسی ارتباط این یافته ها با دیدگاه های مختلفی که در مورد دست آورد نهایی در فراگیری زبان دوم وجود دارد بپردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی -
چکیده انگلیسی مقاله Across four tasks, the sensitivity of advanced Persian Learners of English as a Foreign Language (PLEFL) to the impact of thematic hierarchy on the choice of English sentence structure was tested. In recognition tasks, participants were presented with pairs of active and passive sentences constructed with the use oftheme-experiencer (such as amuse) and experiencer-theme (such as praise) verbs. In the production tasks, participants were presented with sets of two nouns and a verb (including both theme-experiencer and experiencer-th_me verbs) and requested to construct a sentence for each set. The dependent variable in all tasks was the syntactic form of the sentence preferred or produced by the participants. The results demonstrated that with theme-experiencer verbs, passives are more ftequent. This indicates that PLEFL place the more prominent thematic roles in the initial position of a sentence. The consequences of the findings of this study for perspectives on ultimate attainment are discussed. Key words:, , , ,,,.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیده معرفت |



نشانی اینترنتی https://jor.ut.ac.ir/article_12412_ae60060e9203e7dbafa1c75234771579.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1319/article-1319-1099876.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات