این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کهن نامه ادب پارسی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۵۵-۶۹

عنوان فارسی ریشه‎یابی دگرگونی‌های فکری و رفتاری تصوف مکتبی تا قرن نهم هجری قمری
چکیده فارسی مقاله بیشتر جنبش‌های احساسی و مکتب‌های فکری ایرانی که پس از شکست ساسانیان شکل گرفته از اندیشه‎ها و زمینه‌های اجتماعی خالی نبوده است؛ از جمله آن‌ها گرایش‌های گروهی صوفیان است که، ازطریق دعوت به زهد و استغنا، هدف شخصیت‌بخشی و بیدارگری داشته‎اند. البته این هدف‌ها از دید مراکز حکومتی پنهان نمانده و دریافته‎اند که توجه بزرگان این مکتب‌ها به پاکی نفس و تربیت رفتاری مردم، نتیجه‎اش اثبات و ثبات شخصیت انسانی و درنهایت، کسب استقلال است؛ از‌این‎رو کوشیده‎اند، ضمن رعایت جانب این بزرگان و نگهبانی از عظمت مقام و القای تقدس زاهدانه آنان، درپی‌ جذب پیروان آن‌ها و منحرف‌کردن فعالیت‌های رفتاری آنان باشند. این توجه هم حوزه‎های جغرافیایی و عاطفی این مکتب‌ها را گسترش داده و هم ضرب ‌‌آهنگ سقوط آن‌ها را نواخته و سرعت داده است. در مقاله حاضر، برپایه شواهد و مدارک بازمانده، دگرگونی‌های فکری و رفتاری تصوف مکتبی ریشه‎یابی شده و نسبت میان کمیت خانقاه‌ها و گستردگی مراکز عمومی تصوف و فراهم‌شدن موجبات انحطاط و دگردیسی این اندیشه بیان شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصوف و اعتقاد، تصوف و مذهب، گسترش خانقاه‌ها، حقیقت تصوف،

عنوان انگلیسی Originating the Mental and Behavioral Changes in Radical Mysticism till 9th Century
چکیده انگلیسی مقاله Most of Iranian emotional movements and mental schools that have been establishedafter the breakage of Sasanian have not been without social thoughts and backgrounds.We can name the collective tendencies of mystics as one of these samples that byinviting the people to piety and self-sufficiency they aimed to give them identity andawakening.Of course, these purposes have not been away from the eyes of governmentalcenters, and they have found out that the attentions of these mystical saints to piety andbehavioral education of people lead to the stability of their human personality andfinally independence. So, in spite of apparent respecting these mystics and their greatsacred position, they have tried to attract their followers and distort their behavioralactivities. This kind of paying attention has spread both their emotional andgeographical scopes and, meanwhile, has caused their final breakage and decline.This article aims to originate the mental and behavioral changes in radicalmysticism based on the remained documents and evidences, and also explain therelation between the quantitive spread of the dervish monasteries and public mysticalcenters on one hand and the causes of the decline of this thought on the other hand.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا راشدمحصّل |
عضو پیوستة قطب علمی فردوسی‌شناسی، دانشگاه مشهد (استادیار بازنشسته)

فاطمه حسین‎زاده هرویان |
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور مشهد


نشانی اینترنتی http://classicallit.ihcs.ac.ir/article_488_8c2cd942c56cd9aa82df4da038ed82c4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1529/article-1529-1100569.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات