این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۰-۵۶

عنوان فارسی تاثیر آموزش همتا محور بر میزان اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران کاندید عمل جراحی عروق کرونر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مراقبین خانوادگی بیماران کاندید عمل جراحی عروق کرونر در رابطه با فرایند عمل، نتیجه و مراقبت های آن اضطراب زیادی تجربه می کنند. عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات نیز باعث افزایش اضطراب آنها می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیرآموزش همتا محور بر میزان اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران کاندید عمل جراحی عروق کرونر انجام شد. روش: پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی بالینی درسال 94 در بیمارستان چمران اصفهان انجام شد. در این پژوهش پس از انتخاب و آماده سازی گروه همتا، تعداد 50 نفر از مراقبین خانوادگی بیماران کاندید جراحی عروق کرونر به صورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون قرار گرفتند. اضطراب مراقبین خانوادگی قبل و بعد از مداخله با پرسشنامه استاندارد اشپیل برگر اندازه گیری شد. در گروه آزمون افراد در گروه های حداکثر 6 نفره در دو جلسه یک ساعته، در دو روز متوالی قبل از عمل جراحی توسط گروه همتا آموزش دیدند. یافته ها: ﻧﺘﺎﯾﺞ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﯽ داری در میزان اضطراب مرافبین خانوادگی بیماران کاندید عمل جراحی عروق کرونر در ﮔﺮوه کنترل و مداخله ﻗﺒﻞ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻧﺸﺎن ﻧﺪادﻧﺪ (0/46=p). اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از اﺟﺮای ﻣﺪاﺧﻠﻪ اﺧﺘﻼف ﻧﻤﺮه اضطراب در دو ﮔﺮوه ﻣﻌﻨﯽ دار ﺷﺪ (0/001>p) و میزان اضطراب در گروه آزمون کاهش داشت همچنین اختلاف نمره اضطراب مراقبین خانوادگی در ﮔﺮوه آزﻣﻮن ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ نسبت به قبل از مداخله ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﻮد (0/001>p) اﻣﺎ اﺧﺘﻼف ﻣﻌﻨﯽ داری در ﻧﻤﺮه اضطراب ﺑﯿﻤﺎران ﮔﺮوه کنترل ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ(0/28=p). نتیجه گیری: ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﻫﻤﺘﺎ محور در کاستن اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران کاندید عمل جراحی عروق کرونر موثر بوده .لذا ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد از ﮔﺮوه ﻫﻤﺘﺎ پس از آمادگی های لازم جهت آموزش مراقبین خانوادگی استفاده ﺷﻮد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effects of peer-led education on anxiety of the family caregivers of patients undergoing coronary artery bypass surgery (CABG) in Shahid Chamran center Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Family caregivers of patients, candidate for coronary artery bypass graft surgery experience high rate of anxiety about operation, its results and post caring process. Lack of sufficient information exacerbated the anxiety and stress rate. Here, the influence of peer-led education on anxiety rate of family caregivers of candidate patients for CABG is studied. Method: The study is conducted in Shahid Chamran Hospital of Isfahan as trial-clinical research. After the peer group was selected and prepared, 50 affiliated family caregivers were selected by in-available method and assigned randomly in two control and experimental groups. The anxiety rate of family caregivers was measured using the Speielberger Questionnaire before and after the intervention. In experimental group, the participants were categorized in 6 persons groups and educated in two sessions for two respective days before the operation and the education was done by peer group. Results: Before the intervention, the results did not show significant differences in anxiety rate of family caregivers of candidate patients for chronic vascular operation between control and experimental groups (P=0.46). However, after the operation, the anxiety score difference between two groups were significant (p< 0.001) and the anxiety rate in experimental group was decreased. The anxiety rate differences of family caregivers in the post-experimental group was significant relative to the pre-experimental period (P< 0.001). In general there was no significant differences in anxiety rate of control group (P< 0.28). Conclusion: the peer-led educational program was effective in decreasing the anxiety rate among family caregivers of candidate patients of CABG. Therefore, it is suggested to use well trained peer group to educate the patient’s family caregivers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احسان قدیری | e ghadiri
isfahan university of medical sciences isfahan, iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

محسن شهریاری | m shahriari
isfahan university of medical sciences isfahan, iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

جهانگیر مقصودی | j maghsoudi
isfahan university of medical sciences isfahan, iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-96&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات