این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۸-۲۷
عنوان فارسی
اثربخشی درمان شناختی به شیوه گروهی بر میزان اعتماد به نفس دانش آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نوجوانی دوره ای پر آشوب از نظر تغییرات جسمی، اجتماعی و روانشناختی محسوب می شود. اعتماد به نفس پایین در این دوره، با ایجاد اختلال در روابط فردی و اجتماعی، ممکن است سبب اختلالات روانی گوناگون شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی گروهی بر میزان اعتماد به نفس دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر به صورت تجربی و با گروه شاهد انجام شد. ابتدا به صورت تصادفی از بین دو دبیرستان دولتی دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان گتوند در سال تحصیلی 94-1393، یکی برای انتخاب گروه مداخله و دیگری برای گزینش گروه شاهد تعیین شد. سپس براساس معیارهای ورود، 32 نفر (16 مورد مداخله و 16 مورد شاهد) وارد مطالعه شدند. پرسشنامه اعتماد به نفس کوپراسمیت توسط هر دو گروه تکمیل شد. گروه مداخله طی 8جلسه 90 دقیقه ای (دو بار در هفته) با روش گروه درمانی شناختی آموزش دید. با اتمام مداخله پس آزمون و بعد از 1 ماه، آزمون پیگیری از هر دو گروه گرفته شد. داده های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 تحلیل گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد با اینکه تفاوت بین نمرات اعتماد به نفس دو گروه شاهد و مداخله در پیش آزمون از نظر آماری معنادار نبود (0/26=p)، بعد از گروه درمانی شناختی تفاوت معناداری بین میزان اعتماد به نفس گروه مداخله و شاهد وجود داشت (0/05=p) که با گذشت یک ماه از پایان درمان، این تغییر همچنان ادامه داشت (5/05=p). نتیجه گیری: گروه درمانی شناختی می تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس نوجوانان شود. تحقیقات بعدی با دوره های پیگیری دارای مدت زمان بیشتر، به منظور حصول اطمینان از تداوم اثربخشی درمان پیشنهاد می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Group Cognitive Therapy on Self-Esteem of High School Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Adolescence is a critical period featured with considerable physical, social, and psychological changes. Low self-esteem along with problems in social and personal relationships may lead to mental disorders. The present study is aimed as surveying the effectiveness of group cognitive therapy on self-esteem of second-level high school girl students. Methods: The study was conducted as an experimental work with control group. Out of two girls high school in Gotvand City one school was selected to form the control group and another school was selected to form intervention group randomly (2014-2015). Afterward, based on inclusion criteria, 32 participants (16 in control and 16 in experiment groups) were selected. “Cooper Smith’s self-esteem” questionnaire was filled out by the participants of the two groups. The intervention group took part in 8 sessions (90mins each 2 sessions per week) of cognitive group therapy. Posttest and follow up test were taken immediately and one month of the intervention from the both groups. The collected data was analyzed through variance analysis with frequent measurements in SPSS (20). Results: The results showed that there was no significant difference between the two groups at pretest regarding self-esteem score (p = 0.26) while, after the intervention and at follow stage, there was significant difference in this regard between the two groups (p=0.05). Conclusion: Cognitive group therapy resulted in increase of self-esteem of the juvenile. Future studies may focus on longer follow up periods to ensure of persistency of the results.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive group therapy, self-esteem, high school students.
نویسندگان مقاله
حکیمه محمدزاده | h mohammadzadeh
shahid beheshti university of medical science,tehran,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
جمیله محتشمی | j mohtashami
shahid beheshti university of medical science,tehran,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
عبدالمجید بحرینیان | a bahreinian
shahid beheshti university of medical science,tehran,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نزهت شاکری | n shakeri
shahid beheshti university of medical science,tehran,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
طیبه جمشیدی خزلی | t jamshidikhezli
shahid beheshti university of medical science,tehran,iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات