این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۲۸-۳۷

عنوان فارسی تأثیرآموزش مهارتهای هوش هیجانی بر تاب آوری پرستاران بخش های روان پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ظرفیت تاب آوری به عنوان یک عامل پیش بینی کننده جهت جلوگیری و کاهش تنیدگی و استرس های حرفه ای محسوب می شود. در این زمینه یکی از مهمترین مهارتهایی که باعث پیش بینی و ارتقاء تاب آوری می شود برخورداری از هوش هیجانی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت هوش هیجانی بر میزان تاب آوری پرستاران روان پزشکی در سال 1393 انجام شد. روش ها: در این مطالعه شبه تجربی، جامعه پژوهش شامل پرستاران شاغل در بیمارستان روانپزشکی روزبه بود که، مبتنی بر معیارهای ورود و محاسبات حجم نمونه 76 نفر انتخاب و سپس به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. داده ها توسط پرسشنامه های جمعیت شناسی، هوش هیجانی بار- آن و تاب آوری کانر و دیویدسون جمع آوری گردید. ابتدا هر دو پرسشنامه توسط گروه مداخله و کنترل تکمیل سپس با برگزاری یک کارگاه یک روزه برای افراد گروه مداخله آموزشهای لازم در خصوص هوش هیجانی و مهارتهای آن همراه با تمرین های عملی در کارگاه ارائه گردید. در ادامه به مدت شش هفته با آموزشهای مکتوب (از طریق ارائه پمفلت های آموزشی مهارت هوش هیجانی بار- آن) نهادینه سازی آموزش ها پیگیری شد. سپس هر دو پرسشنامه مجددا توسط هر دو گروه مداخله و کنترل تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس در نرم افزار spss 19 استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای جمعیت شناسی بین دو گروه مداخله و شاهد همسان بوده اند. میانگین نمره هوش هیجانی قبل از مداخله در گروه مداخله 91/29 ± 72/329 و در گروه کنترل 55/36 ± 73/326 بود (501/0=p) که بعد از مداخله در گروه مداخله 27/37 ± 51/354 و در گروه شاهد به 92/34 ± 92/325رسید (003/0=p). تحلیل کواریانس با مقدار احتمال 004/0 نشان داد که تغییرات ایجاد شده در هوش هیجانی گروه مداخله ناشی از مداخله بود. میانگین نمره تاب آوری قبل از مداخله در گروه مداخله 47/12± 71/61 و در گروه شاهد 14/15 ± 70/57 بود (098/0=p) که بعد از مداخله در گروه مداخله 48/13± 40/70 و در گروه شاهد به 71/13 ± 92/58 رسید (001/0=p). تحلیل کواریانس با مقدار احتمال 001/0 نشان داد که تغییرات ایجاد شده در تاب آوی گروه مداخله ناشی از مداخله بود. نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای هوش هیجانی تاب آوری پرستاران بخش های روانپزشکی را ارتقاء داد، در حالی که قبل و بعد از مداخله در گروه شاهد تغییری حاصل نشده بود. لذا توصیه می شود آموزش مهارتهای هوش هیجانی در برنامه آموزش ضمن خدمت پرستاران گنجانده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، تاب آوری، پرستاران، بخش های روان پزشکی

عنوان انگلیسی The Effect of Emotional Intelligence (EI) Training on Nurses' Resiliency in Department of Psychiatry
چکیده انگلیسی مقاله Introducton: Resiliency capacity as a predictor to prevent and reduce work stress is considered. In this context, one of the most important skills that can predict and improve the resiliency, having emotional intelligence. This study aimed to determine of effects of emotional intelligence training on nurses' resiliency in Department of Psychiatry (1393). Methods: In this semi experimental study, the study population consisted of nurses working in the psychiatric hospital Rouzbeh. 76 persons were that selected, that is based on input standards and calculation of volume sample. The people divided two groups. Intervention and control groups in sample random method. Data were collected with Demographic, Bar-on emotional intelligence and Conner and Davidson resiliency questionnaires. At first both groups were asked to fill in questionnaires. Then a one-day work shop was held for Intervention group then essential training about emotional intelligence and its skill with operational action was represented. After that internalization has been followed with written means such as educational pamphlets about Bar-on emotional intelligence skill for six weeks. At last, both questionnaires were filled again by two both Intervention and control groups. SPSS statistical software SPSS19 data using fisher, covariance, independent t-test, paired T was performed. Results: Results showed that no different between two group of intervention and control about demographic characteristics. The mean emotional intelligence Score was 329/72± 29/91 in intervention group, and 326/73± 36/55 in the control group before intervention, which respectively reached to 354/51± 37/27 in intervention group and 325/92± 34/92 in the control group after implementation of the intervention and this difference was Significant in intervention group (p=0/003). The mean resiliency Score was 61/71± 12/47 in intervention group, and 57/70± 15/14 in the control group before intervention, which respectively reached to 70/40± 13/48 in intervention group and 58/92± 13/71 in the control group after implementation of the intervention and this difference was Significant in intervention group (p=0/001). Conclusion: The result revealed that emotional intelligence skill training can improved nurse's resiliency in department of Psychiatry.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه خوش نظری | s khoshnazary
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی، تهران، ایران.

محمدعلی حسینی | ma hosseini
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی، تهران، ایران.

مسعود فلاحی خشکناب | m fallahi khoshknab
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی، تهران، ایران.

عنایت اله بخشی | e bakhshi
university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences, tehran, iran.
دانشگاه علوم بهزیستی توانبخشی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-1-75&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات